Článek
„Šéfům firem jsem oznámil, že do příštího úterka počkám na jejich návrhy, kolik jsou ochotni z už uzavřených smluv slevit. Na základě toho zaktualizuji seznam, v němž bude, které stavby se zastaví a v kterých pokračovat. S tímto seznamem půjdu příští středu do vlády,“ řekl Právu Bárta.
Před zveřejněním seznamu s ním chce ministr dopravy ještě seznámit Asociaci krajů ČR a akademiky. Úspory, které se dodatečným zlevněním smluv získají, mají prioritně plynout do stavby silnice 1/11 v Moravskoslezském kraji. Ta by tak mohla být zahájena už v roce 2011. Jak Bárta sdělil, půjde o úsek zpoplatněný mýtem.
Informované zdroje hovoří o tom, že jedna ze stavebních společností u ministerstva dopravy skončí. O jakou konkrétně půjde, však určí až výše slev, které se teď firmy rozhodnou státu poskytnout.
Zprůhlednit tendry
Bárta chce v setkávání s řediteli stavebních firem pravidelně pokračovat. „Nebavíme se jen o slevách, ale i o tom, že vedle škrtů v maržích je možné hledat úspory v oblasti nových stavebních úprav u existujících projektů, aby byly levnější,“ uvedl ministr.
Při pondělním jednání si šéfové stavebních firem stěžovali na přílišnou byrokratizaci výběrových řízení. Bárta jim slíbil, že za dva měsíce přijde s řešením, které by tendry zjednodušilo a zprůhlednilo.
Bárta tvrdí, že dálnice se v Česku stavějí příliš draze. „V současné dramatické situaci státního rozpočtu je zapotřebí zastavit řadu staveb. Mým prvním strategickým krokem je, že budou stavět pouze ti, kteří nabídnou dostatečně velké slevy,“ prohlásil. Jak ale současně ujistil, ohrožena není výstavba Pražského okruhu, ani dálniční křižovatky u Otrokovic.
Česká republika má nyní 1113 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Rozestavěno je dalších 171 km a podle programu rozvoje dopravní infrastruktury ČR by se měla ještě zahájit výstavba 869 kilometrů těchto páteřních komunikací. Celá síť měla být původně dokončena už v roce 2015, nyní je ale jasné, že se to nestihne ani do roku 2025.
Propuštěno může být až 14 000 lidí
Bárta je přesvědčen, že náklady na výstavbu jednoho kilometru dálnice, které jsou teď v průměru 250 miliónů korun, je možné snížit i na polovinu. Naopak prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš tvrdí, že ceny samotných stavebních prací jsou v ČR ve srovnání s celou Evropskou unií podprůměrné.
„Dálnice ale prodražují nestavební náklady, jako je výkup pozemků, příprava projektů, zdlouhavá územní a stavební řízení, i požadavky samosprávy na zbytečné mimoúrovňové křižovatky a sjezdy. Stát by se měl proto zamyslet nad úrovní investorské přípravy a prověřit supervizí stavbu od samého začátku, tedy už od začátku přípravy," řekl ČTK Matyáš.
Stavbaři připomínají, že z každé investované koruny se do státního rozpočtu vrátí celá polovina. Zastavení výstavby by naopak zatížilo sociální systém. Podle některých informací by totiž v tomto případě mohlo být ve stavebnictví ještě letos propuštěno až 14 000 lidí.