Článek
Na pult u nouzového východu upozornil jeden ze čtenářů Novinek. „V případě nehody se má zatáhnout za červenou plombu a okno se má vyklopit dovnitř, ale jak? To už někdo nedomyslel,” napsal a přiložil i několik fotografií.
Podle drah je vše v pořádku. „Umístění stolku nebrání uvolnění skleněné výplně okna ani v průchodnosti podle evropské normy,” řekl Novinkám mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Norma uvádí jako minimální rozměr nouzového východu 700 x 550 mm. České dráhy zaslaly i fotografii, která ukazuje, že prostor nad pultem tuto normu prakticky na centimetr splňuje. Šířka okna je pak větší jak 1000 mm).
Norma také říká, že "sedadla a jiné vybavení pro cestující (stolky, lehátka...) mohou být umístěny na trase k nouzovému východu, pokud nebrání používání nouzového východu o požadovaném rozměru.
Povolení k provozu včetně požadavků na bezpečnost vydává Drážní úřad. Ten uvedené uspořádání v restauračním voze ČD sice schválil, na dotaz Novinek ale připouští, že není ideální.
„Drážní úřad situaci analyzoval, z dokumentace nebylo umístění únikových východů zcela patrné a již jsme zahájili s dopravcem jednání o detailnějším posouzení a možných řešeních,” řekl Novinkám ředitel provozně-technické sekce Drážního úřadu Ondřej Fanta. „Požadavky na rozměr sice dráhy plní, není to ale zcela ideální řešení z pohledu, jak se nouzový východ v toto případě otevírá, co kde vyklopit a protáhnout a podobně,” dodal.
Modernizace restauračních vozů je součástí zakázky na modernizaci 71 osobních vozů ČD typu Siemens, která zahrnuje vozy první a druhé třídy a deset restauračních vozů. Modernizace začala loni a pokračuje v letošním roce. Celková hodnota kontraktu je 570 miliónů korun. |
Podobný názor má i Drážní inspekce. „Je to věc především Drážního úřadu, který tyto věci schvaluje a posuzuje. Každopádně součástí technických podmínek jsou i únikové cesty pro případ nebezpečí a v tomto případě rozhodně únikový východ není snadno dostupný,“ řekl Novinkám mluvčí inspekce Martin Drápal.
Mluvčí drah upozorňuje také na to, že barový pult je pouze u jednoho okna restauračního vozu, kde nejsou místa k sezení a nepředpokládá se dlouhý pobyt většího počtu osob.
„Hned vedle tohoto okna je také standardní čelní východ z vozu, který samozřejmě může sloužit také k úniku osob. Další únikový východ oknem je pak umístěn přímo naproti, protějším oknem, tedy pouze přes šířku vozu, která činí cca 2,8 metru,” dodal Šťáhlavský.