Článek
Na pult u nouzového východu upozornil jeden ze čtenářů Novinek. „V případě nehody se má zatáhnout za červenou plombu a okno se má vyklopit dovnitř, ale jak? To už někdo nedomyslel,” napsal a přiložil i několik fotografií.
Podle drah je vše v pořádku. „Umístění stolku nebrání uvolnění skleněné výplně okna ani v průchodnosti podle evropské normy,” řekl Novinkám mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Nouzový východ
Norma uvádí jako minimální rozměr nouzového východu 700 x 550 mm. České dráhy zaslaly i fotografii, která ukazuje, že prostor nad pultem tuto normu prakticky na centimetr splňuje. Šířka okna je pak větší jak 1000 mm).
Norma také říká, že "sedadla a jiné vybavení pro cestující (stolky, lehátka...) mohou být umístěny na trase k nouzovému východu, pokud nebrání používání nouzového východu o požadovaném rozměru.

Barový pult podle ČD vypadnutí skla nebrání
Povolení k provozu včetně požadavků na bezpečnost vydává Drážní úřad. Ten uvedené uspořádání v restauračním voze ČD sice schválil, na dotaz Novinek ale připouští, že není ideální.
„Drážní úřad situaci analyzoval, z dokumentace nebylo umístění únikových východů zcela patrné a již jsme zahájili s dopravcem jednání o detailnějším posouzení a možných řešeních,” řekl Novinkám ředitel provozně-technické sekce Drážního úřadu Ondřej Fanta. „Požadavky na rozměr sice dráhy plní, není to ale zcela ideální řešení z pohledu, jak se nouzový východ v toto případě otevírá, co kde vyklopit a protáhnout a podobně,” dodal.
Modernizace restauračních vozů je součástí zakázky na modernizaci 71 osobních vozů ČD typu Siemens, která zahrnuje vozy první a druhé třídy a deset restauračních vozů. Modernizace začala loni a pokračuje v letošním roce. Celková hodnota kontraktu je 570 miliónů korun. |
Podobný názor má i Drážní inspekce. „Je to věc především Drážního úřadu, který tyto věci schvaluje a posuzuje. Každopádně součástí technických podmínek jsou i únikové cesty pro případ nebezpečí a v tomto případě rozhodně únikový východ není snadno dostupný,“ řekl Novinkám mluvčí inspekce Martin Drápal.

Evropská norma požaduje minimální výšku únikového prostoru 55 centimetrů. Jak je vidět ze snímku, ČD tuto možnost využily beze zbytku.
Mluvčí drah upozorňuje také na to, že barový pult je pouze u jednoho okna restauračního vozu, kde nejsou místa k sezení a nepředpokládá se dlouhý pobyt většího počtu osob.
„Hned vedle tohoto okna je také standardní čelní východ z vozu, který samozřejmě může sloužit také k úniku osob. Další únikový východ oknem je pak umístěn přímo naproti, protějším oknem, tedy pouze přes šířku vozu, která činí cca 2,8 metru,” dodal Šťáhlavský.