Článek
Banky souhlasily s tím, že ze sazebníků vypustí poplatek za zrušení účtu. Ten ale většina z nich už nyní stejně neúčtuje. Přechod klientů mezi bankami by tak měl být jednodušší. Tím, že banky budou informace o zvýšení poplatků posílat dopředu, budou mít klienti možnost se rozhodnout, zda od banky odejdou jinam.
Ministerstvo bylo původně odhodláno, pokud banky na návrhy nepřistoupí, prosadit je zákonem. Nyní materiál MF a České bankovní asociace projedná vláda. Měla by to stihnout ještě ve středu.
Z podoby, jak ji navrhovalo ministerstvo financí, nakonec vypadl návrh na přenositelnost bankovních čísel. Ústavy ale budou muset jednotně pojmenovat své produkty, aby měli lidé možnost je porovnat. Nyní každá banka nabízí například formou balíčku různé služby, a pro klienta je tak téměř nemožné porovnat, produkt které společnosti je pro něj nejvýhodnější. Lidé také budou mít právo vědět celkovou cenu například žádosti o úvěr.
K čemu se banky zavázaly
- zrušit poplatek za zrušení účtu
- sjednotit názvy produktů
- včas informovat o změně sazebníku
- přikládat sazebník poplatků ke smlouvě
- časem se zřídí institut finančního ombudsmana
Banky byly již od začátku léta pod terčem útoků za svoji poplatkovou politiku. Antimonopolní úřad dokonce začal šetřit kartel mezi největšími bankami, ČSOB, Českou spořitelnu a Komerční bankou. Pak ale šetření zastavil. Trh je prý dostatečně konkurenční.