Hlavní obsah

Až dostaneme nádraží, dáme do oprav osm miliard, slibuje správa železnic

Dvě stovky největších nádraží v zemi by se měly dočkat rekonstrukce. Opravy nádražních budov by podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) vyšly zhruba na 8,2 miliardy korun. Řekl to v pátek náměstek správy železnic Tomáš Drmola.

Foto: Karel Otcovský, Právo

Rekonstrukce čeká například horní nádraží v Litoměřicích.

Článek

Podmínkou je podle něj ale dokončení převodu těchto nemovitostí z majetku Českých drah, s čímž jsou dlouhodobé problémy.

Zatímco České dráhy (ČD) s převodem majetku letos nepočítají, správa železnic na něj podle Drmoly připravená je a jsou pro něj vyčleněné potřebné peníze. Kolik bude stát převod, jehož součástí je zhruba 400 zaměstnanců drah, není jisté. Odhady se pohybují od čtyř miliard korun, ČD původně hodnotu majetku vyčíslily na dvojnásobek.

Kvůli obavám z nedovolené státní podpory si převod nechalo ministerstvo dopravy schválit Evropskou komisí, zatím ale oficiální stanovisko nepřišlo.

Přes polovinu budov potřebuje větší rekonstrukci

Celkem má SŽDC od Českých drah získat 1600 objektů, z nichž zhruba tisíc připadá na nádražní budovy. V utěšeném stavu je ale necelá polovina z nich a zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci.

Zhruba 40 objektů, například nádraží v Plzni, Sokolově, Bílině, v Berouně a ve Strakonicích, patří mezi nejvíce zdevastovaná nádraží, uvedl Drmola. Na jejich stavu se podepsala zdlouhavá jednání o tom, kdo má v Česku nádraží vlastnit. ČD proto dlouhodobě do oprav investovaly nezbytné minimum, i tak jde ale o stovky miliónů korun ročně.

Mohou žádat víc peněz z EU než dopravce

První vlna, jak SŽDC opravy 200 vybraných nádraží označuje, by měla být rozsahem největší akcí svého druhu, přestože další opravy nádražních budov budou pokračovat i poté. Vybraná nádraží podle odhadů správy využívají čtyři pětiny cestujících na železnici, oprava budov by se tak měla na kvalitě cestování výrazně projevit, dodal Drmola.

ČD převod nádraží na SŽDC požadují jako předpoklad pro chystané otevření trhu dotovaných železničních tratí soukromým společnostem. Pak by podle nich nebylo logické, aby nádraží patřila jednomu z mnoha dopravců.

Výhodou SŽDC jako státní příspěvkové organizace je možnost žádat na jejich opravy vyšší podíl dotací z Evropské unie. Zatímco ČD, které jsou státem vlastněnou firmou, mohou požadovat evropské spolufinancování do 40 procent, SŽDC může z evropských dotací zaplatit až 85 procent všech nákladů, dodal Drmola.

Mezi největší kritiky převodu nádraží patří brněnský podnikatel a majitel Student Agency Radim Jančura. Požaduje, aby stát nádražní budovy převedl z ČD na správu železnic bezúplatně nebo aby ČD od ostatních železničních společností za použití stanic vybíraly poplatek. S tím ale počítá i varianta převodu stanic na SŽDC, která by pak tyto peníze vybírala od ČD i od konkurence.

Související články

Výběr článků

Načítám