Článek
Dopravce, který je součástí skupiny Smartwings, zaměstnává 150 pilotů a 200 palubních průvodčích. Podle informací serveru má zůstat 75 stevardů a letušek a 56 pilotů a pilotek. Celkem 219, tedy 62,5 procenta, by tak skončilo.
„První jednání proběhla, zatím čekáme na další informace. Bylo nám sděleno, že firma bude potřebovat podstatně méně lidí,“ řekla serveru předsedkyně Odborové organizace posádek letadel Tereza Löffelmanová.
„Takto výraznou ztrátu pracovní síly lze jednoduše pochopit u firem, které při hospodářských problémech zužují šířku svých různých produktů či služeb. Pokud může firma odříznout celé obory činností, může pak být v jádrové činnosti životaschopná i se 40 procenty pracovníků,“ uvedl na dotaz Novinek hlavní ekonom skupiny Natland Petr Bartoň.
Ekonomové o podpoře Smartwings: Nesmyslný výpočet bez opory v realitě
„To ale bude těžší v tomto případě, kdy nejde ani tak o zúžení činností jako o jejich pokles. V pozadí za pilotkami a stevardy musí dál fungovat velký tým. Má-li se aerolinka udržet letuschopná s méně než polovinou zaměstnanců, muselo by to znamenat relativní přezaměstnanost doposud,“ dodal Bartoň.
Skupina se aktuálně uchází o státní pomoc ve formě záruky za úvěr ve výši až 900 milionů korun. Jednou z podmínek, které si stát pro pomoc aerolinkám klade, je udržení všech 2500 zaměstnanců ČSA a Smartwings.