Hlavní obsah

Až 2,5 miliónu lidí může v Česku požádat o šrotovné

Právo, Jiří Novotný

O šrotovné ve výši 30 000 korun, které má být v Česku zavedeno od letošního 1. září, by mohlo teoreticky požádat až 2,5 miliónu vlastníků ojetin. Šedesát procent ze 4,423 miliónu osobních aut, zaregistrovaných v naší republice, je totiž starších než deset let.

Foto: Jan Koller, ČTK

Článek

Právě na desetileté věkové hranici auta pro šrotovné se přitom v tomto týdnu při společném jednání o protikrizových opatřeních shodli zástupci koalice a ČSSD. Další podmínkou je nejméně dvouleté vlastnictví starého vozidla, které musí jeho majitel nechat zlikvidovat.

Šrotovné pak bude moci využít pouze při koupi nového auta v ceně do 500 tisíc korun.

Na otázku Práva, kolik stát na šrotovné celkem vyčlení, odpověděl stínový ministr průmyslu a obchodu ČSSD Milan Urban: „Počítáme s částkou 2,5 miliardy korun, což by mělo stačit na uspokojení zhruba 80 tisíc žadatelů.“

Případné navýšení až na přelomu roku

O šrotovné zřejmě budou moci lidé žádat od letošního září až do konce roku 2010. Samozřejmě jen v případě, že se peníze nevyčerpají. Urban však nevylučuje, že by se celková částka na šrotovné mohla v případě enormního zájmu lidí o tuto prémii dodatečně navýšit o další miliardy.

„Ať už bude na přelomu letošního a příštího roku u moci jakákoli vláda, bude muset vyhodnotit všechna přijatá protikrizová opatření a případně přijmout potřebné změny,“ prohlásil v té souvislosti Urban.

Na konkretizaci podmínek pro šrotovné teď pracují úředníci ministerstva průmyslu a obchodu. Připraví návrh zákona, který má Poslanecká sněmovna projednat již na své příští schůzi, jež začne 28. dubna.

Urban nevylučuje, že automobilky dostanou tímto zákonem možnost 30 000korunové šrotovné ještě ze svých vlastních zdrojů navýšit. Mohlo by tak nakonec být až 60 000 Kč. A to už je částka, která by mnohé majitele ojetin jistě přivedla k vážnému zamyšlení, zda si nepořídit nové auto.

Příspěvek ekologii

V Evropské unii nyní uplatňuje šrotovné deset členských zemí – Francie, Německo, Kypr, Itálie, Lucembursko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Španělsko a Slovensko. Ekologický příspěvek na nákup nového auta se v jednotlivých státech pohybuje od 675 do 5000 eur (v přepočtu zhruba od 18 000 do 132 000 korun). Ve Španělsku ho nahrazuje bezúročná půjčka do 10 000 eur.

Kterých osobních aut jezdí v Česku nejvíce
typcelkem registrováno vozidelprůměrné stáří
Škoda Felicia407 98911,85 roku
Škoda 105 a 120252 35626,3 roku
Škoda 135 (Favorit)204 40516,84 roku
Škoda 136 (Favorit, Forman)98 98219,45 roku
Ford Escort82 55314,50 roku
VW Golf81 98914,93 roku
Ford Fiesta58 00312,40 roku
Škoda40 65736,97 roku
Trabant 60129 79035,38 roku
VAZ 210127 27133,93 roku
Peugeot 20526 37920,68 roku
Poznámka: Údaje jsou k 31. prosinci 2008
Pramen: Sdružení automobilového průmyslu

Příznivci šrotovného zdůrazňují, že není jen protikrizovým opatřením, které pomůže zvýšit odbyt automobilkám, ale také účinným příspěvkem ke zlepšení životního prostředí. „Chudším lidem šrotovné pomáhá vyměnit stará neekologická auta za moderní. Investice do šrotovného se tedy státům v delší perspektivě opravdu vyplatí,“ řekla už dříve Právu europoslankyně Zuzana Roithová (KDU-ČSL).

Omladit vozový park

Český vozový park zoufale potřebuje omladit, vždyť průměrné stáří osobních aut je v naší republice 13,8 roku. „Je to zhruba dvojnásobek proti průměru vyspělých evropských zemí,“ upozorňuje ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Podle údajů z centrálního registru je ve věku 10 až 15 let v ČR 1,184 miliónu osobních aut, a nad patnáct let má 1,422 miliónu vozidel. Po českých silnicích tak stále ještě jezdí například čtvrt miliónu vozů Škoda 105 a 120, jejichž průměrné stáří přesahuje 26 let, více než 40 tisíc vozů Škoda 100 v průměrném věku 37 let, téměř 30 tisíc trabantů starých přes 35 let, či 27 tisíc žigulíků v průměrném stáří bezmála 34 let.

Nehledě na tato fakta však oponenti šrotovného zdůrazňují, že mnoho Čechů si kupuje dovážená auta, a proto by toto opatření nemělo tak přímý dopad na tuzemské výrobce. Šrotovné v Německu i na Slovensku naopak pomáhá i českým automobilkám a výrazně zvyšuje odbyt jejich produkce.

Související témata:

Výběr článků

Načítám