Článek
Novela například převede zodpovědnost z řidiče na vozidlo s aktivním autonomním režimem, rozšíří definici řidiče nebo umožní řidiči jízdu bez kontaktu s pedály nebo volantem. Za případnou nehodu aut v autonomním režimu bude odpovědný výrobce vozu.
„Připravovanou novinkou chceme umožnit provoz schválených automatizovaných vozidel na území ČR, která svými technologiemi výrazně zvýší řidičský komfort a bezpečnost na našich silnicích,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Novela je nyní v připomínkovém řízení.
Autonomní vozidlo díky technologiím dokáže za stanovených podmínek jezdit samostatně, tedy bez zásahů řidiče. Dosud mohou řidiči ve vozech využít pouze tzv. asistenty řízení, patří mezi ně například funkce hlídání polohy vozidla v jízdních pruzích nebo přizpůsobování rychlosti v závislosti na tom, jak rychle jede auto před ním. Stále je ale nutná neustálá pozornost řidiče, který nese za jízdu odpovědnost.
Autonomní řízení hlavně na dálnicích
Novela bude podle manažerky regulatorních záležitostí a datové základny Sdružení automobilového průmyslu Marie Novákové pro řidiče znamenat, že mohou při jízdě předat řízení vozidlu a nebudou se muset plně věnovat řízení. Vůz může podle navrhovaného znění novely převzít řízení pouze na komunikaci, kde se nepohybují chodci ani cyklisté a je od protisměru oddělena fyzickou zábranou, nejčastěji tedy na dálnici.
Podmínky pro převzetí řízení si vozidlo podle Novákové hlídá samo. Na displeji informuje řidiče, že je připraveno převzít řízení. Řidič řízení vozidlu předá například stisknutím tlačítka na volantu. Vozidlo za dodržování dopravních předpisů zodpovídá až po potvrzení předání řízení řidičem. V tu chvíli je za jízdu vozu odpovědný jeho výrobce.
Řidič bude mít povinnost si v případě upozornění systémem ve vozidle řízení převzít zpět.
Legislativní definice řidiče se novelou bude vztahovat i na osoby, které předají řízení vozidlu a dohlíží na něj, i když ho přímo neovládají. Registr silničních vozidel se rozšíří o údaj, zda zapsané vozidlo bylo schváleno jako automatizované.
Na tvorbě zákona se kromě ministerstva, zástupců automobilového průmyslu podílely i policie a pojišťovny.