Článek
„Japonsko je zemí, která realizuje největší množství investic ve Spojených státech, takže si klademe otázku, zda má smysl, aby (Washington) uplatňoval jednotná cla na všechny země. To je bod, který jsme zdůrazňovali, a budeme v tom pokračovat,“ citoval server CNBC z Išibova projevu v japonském parlamentu.
„Musíme zvážit, co je nejlepší pro japonské národní zájmy. Předkládáme na stůl všechny možnosti při zvažování nejúčinnější reakce,“ dodal nekonkrétně Išiba.
Podle analytiků je japonská ekonomika, čtvrtá největší na světě, na vývozu aut do Spojených států závislá, takže cla by jí mohla zasadit těžkou ránu.
Ekonom společnosti Nomura Research Institute (NRI) Takahide Kiuči předpokládá, že nové tarify sníží růst japonského hrubého domácího produktu (HDP) přibližně o 0,2 procenta. „Trumpovo clo má potenciál okamžitě zhoršit japonskou ekonomiku,“ řekl CNBC.
Automobily tvořily v loňském roce až 28,3 procenta celkového japonského vývozu do Spojených států, což je podle údajů ministerstva financí ze všech položek nejvíce. Samotný automotive tvoří zhruba tři procenta HDP země.
Podle dat výzkumné společnosti GlobalData mělo Japonsko v loňském roce podíl 8,2 procenta na všech prodaných vozidlech v USA, což jej ze zahraničních zemí řadí na třetí místo za Mexiko a Jižní Koreu.
Podobně jako u automobilek v jiných koutech světa i akcie japonských výrobců automobilů reagovaly na Trumpem ohlášená cla prudkým poklesem. Ve čtvrtek krátce po zahájení obchodování na tokijské burze vykazovaly akcie Toyoty, nejprodávanějšího výrobce automobilů na světě, pokles o 3,7 procenta. Ztrácely také akcie Nissanu (-3,2 %) či Hondy (-3,1 %).