Hlavní obsah

Automobilky stále pláčou, šrotovné zklamalo

Novinky, Tomáš Holý
Aktualizováno

Eufórie po zavedení šrotovného v některých zemích po zveřejnění statistik o prodejích aut rychle vyprchala. Napříč Evropou se prodej nových aut za letošní první tři měsíce meziročně propadl o 17,2 procenta. Šrotovné pomohlo jen některým značkám, ostatní se nadále trápí. Alespoň to vyplývá z údajů sdružení výrobců automobilů ACEA.

Foto: Eduard Genserek, ČTK

Článek

Podle sdružení byl propad nejmenší v březnu, tedy v době, kdy dotace na nákup nového vozu při likvidaci starého naplno běžela v Rakousku, Německu či na Slovensku. Jak však upozorňuje analytik Komerční banky Jiří Škop, šrotovné má jen dočasný efekt.

„Českým automobilkám to pomohlo, například Škoda Auto má meziroční nárůst, ale zejména díky tomu, že vyrábí menší auta. Až šrotovné přestane platit, tak růst prodejů vyprchá,“ vysvětlil Škop.

Podle něj bude záležet na tom, jak se bude vyvíjet spotřebitelský optimismus, ceny na trhu a zároveň i to, jestli se krize bude nadále prohlubovat. Pro domácnosti je totiž důležité, zda si udrží zaměstnání, aby si nákup nového vozu mohly dovolit.

Prodej vzrostl v Německu

Ze statistik ACEA vyplývá, že v západní Evropě byl v prodeji v březnu meziroční propad o osm procent na 1,43 miliónu aut. Navzdory těmto výsledkům se dařilo Německu, kde si autosalony mnuly ruce, protože prodeje vzrostly o 39,9 procenta.

Naproti tomu Británie zažila pád o 30,5 procenta, přitom březen býval pro zemi dobrým měsícem. Lidé zde však reflektují hospodářský vývoj, a proto nenakupují. Ještě hůře skončilo Španělsko, kde byl pokles o 38,7 procenta.

Meziroční změny v prodejích za březen podle ACEA (v %):
Volkswagen+1,6
Škoda Auto+10,6
Seat-13,2
Audi-4,4
Peugeot-10,4
Citroën-7,3
Ford-6,2
Volvo-16,9
Fiat+13,3
Opel-19,6
Renault-15,6
Toyota-10,6

Mezi jednotlivými značkami si udržel jedničku na trhu německý koncern Volkswagen (714 453 prodaných vozů), který však zaznamenal o 9,4 procenta horší výsledek než loni, PSA Peugeot Citroën spadl o 19,2 procenta (443 422 prodaných aut).

Česku šrotovné nepomůže

O zavedení příspěvku na nákup auta po ekologické likvidaci starého se uvažuje i v Česku. Pokud by se dotace na podzim, jak se zatím předpokládá, skutečně rozjela, tuzemské automobilky by to výrazně neovlivnilo.

„Pokud by se české šrotovné zavedlo, pomůže to jen zanedbatelně. Zvýšil by se dovoz aut, ale pro českou ekonomiku je důležitý vývoz,“ komentoval Škop.

Šrotovné by navíc za pokračující krize mohlo nebezpečně zvýšit zadluženost domácností.

Anketa

Mělo by se v Česku zavést šrotovné?
Ano
23,7 %
Ne
76,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 17606 čtenářů.

Šrotovné

Státní příspěvek na nákup nového vozidla výměnou za likvidaci staršího auta. 

Německá vláda dotace zavedla od ledna letošního roku a činil 2500 eur, tedy přes 66 tisíc korun. Vláda na šrotovné vyčlenila 1,5 miliardy korun. Do konce léta byla částka kompletně vyčerpána.

Na Slovensku proběhly dvě vlny šrotovného a obě byly zcela vyčerpány. Tamní vláda lidem přidávala na nové vozy 1500 eur (900 eur v druhé vlně. Celkem se zlikvidovala zhruba 44 tisíc aut.

Díky šrotovnému v sousedních zemích vzrostl zájem o vozidla české automobilky Škoda, zejména model fabia. 

Výběr článků

Načítám