Hlavní obsah

Automobilky se bouří, kvůli pokutám za emise hrozí příští rok zdražení aut o desítky tisíc

Už příští rok mají flotily automobilek v Evropské unii začít splňovat přísnější emisní limity. V tom jim měl pomoci rychlý nástup prodejů elektromobilů, který se ale zadrhl. Výrobcům hrozí pokuty ve výši miliard eur. A ty by promítli do cen. Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Josefa Pokorného by to znamenalo zdražení některých vozů až o desítky tisíc korun.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Fiat 500e

Článek

„Znamenalo by to výrazný dopad na ceny aut, výrobu i zákazníky. Mělo by se to přehodnotit, a to dříve než v roce 2026, jak je teď v plánu. Auta by mohla u některých výrobců zdražit i o desítky tisíc korun,“ řekl Novinkám Pokorný.

K urgentnímu přezkumu emisních pravidel ve čtvrtek vyzvala evropská automobilová asociace ACEA, v jejímž představenstvu sedí šéfové velkých evropských automobilek. Žádá také přehodnocení zákazu prodeje nových vozidel se spalovacím motorem od roku 2035.

Za vozidlo, které produkuje nadlimitní emise, se platí 95 eur (2380 korun) za každý gram navíc. Potom se emise rozpočítají na celou flotilu automobilky. Letos je limit 115 gramů CO2 na kilometr, příští rok to má být asi 94 gramů. Teoreticky by se tak toto snížení promítlo do ceny i padesáti tisíci korunami na jeden vůz.

Nejen Volkswagen. Nevyužité kapacity továren na auta v Evropě nevěstí nic dobrého

Ekonomika

„Promítnutí do ceny by se projevilo nižšími prodeji, protože zákazníci by prostě na nová auta neměli,“ uvedl Pokorný.

Celkové emise automobilek snižují vyrobené elektromobily. „Dosud se každý prodaný elektromobil počítá s bonusem, takže má do celkových vykázaných emisí větší zásah. Od příštího roku tomu tak ale už nebude,“ upřesnil Pokorný.

Pokuty až 15 miliard eur

Bývalý šéf automobilky Porsche Wendelin Wiedeking řekl tento týden německému deníku Bild, že automobilky by mohly příští rok čekat pokuty ve výši patnácti miliard eur (376 miliard korun). „Politici přijali nepřípustné závazky. Přát si můžete cokoli, ale musí to být dosažitelné. Hrozící pokuty doslova dusí nejdůležitější evropské průmyslové odvětví,“ uvedl Wiedeking.

„Evropa ztrácí důvěryhodnost, protože si stanovuje cíle, které sama není schopná dosáhnout,“ dodal německý ministr dopravy Volker Wissing, člen liberální Svobodné demokratické strany.

ACEA uvedla, že firmy čelí děsivé vyhlídce buď na pokuty ve výši miliard eur, nebo na zbytečné snižování výroby, ztráty pracovních míst a oslabení evropského dodavatelského řetězce. Německý koncern Volkswagen nedávno uvedl, že zvažuje uzavření některých továren.

Sportovní nissany nebudou jen elektrické

AutoMoto

Brusel teď čelí silnému tlaku členských států EU, včetně Německa a Itálie, aby zákaz spalovacích motorů přezkoumal. Italská premiérka Giorgia Meloniová to ve středu označila za sebezničující politiku a slíbila, že bude tlačit na EU, aby rozhodnutí změnila.

„Zelený přechod nemůže znamenat ničení tisíců pracovních míst nebo rozpad celých průmyslových odvětví, která vytvářejí bohatství a zaměstnanost,“ řekla Meloniová a kritizovala „katastrofální dopady“ evropského Green Dealu.

„Zelená dohoda, jak byla navržena, selhala,“ uvedl italský ministr průmyslu Adolfo Urso na nedávném obchodním fóru. „Evropský automobilový průmysl se hroutí,“ dodal. Slabá poptávka po elektromobilech už přiměla majitele značky Fiat Stellantis na měsíc zastavit výrobu elektrických vozů Fiat 500 ve své továrně v Turíně.

Chybí nám odbyt pro dva závody, tvrdí vedení Volkswagenu

Ekonomika

Výběr článků

Načítám