Článek
Automobilový průmysl v letošním roce podle Wojnara pokračuje v rychlém růstu, který se dostává na hranici jeho produkčních kapacit.
„Tento vývoj je podněcován příznivým vývojem domácí a zahraniční poptávky, přitom zrychlování domácího hospodářského růstu sice pomáhá i prodejům automobilů, zároveň však automobilový průmysl čelí rostoucímu napětí na trhu práce a nedostatku pracovních sil,” prohlásil Wojnar.
Výroba osobních aut v Česku přesáhla za tři čtvrtletí miliónovou hranici, když vzrostla meziročně o čtyři procenta na 1,059 miliónu vozů. Export se zvýšil téměř o čtyři procenta na 971 262 aut. Růstového skoku dosáhla za stejné období výroba nákladních automobilů, a to o více než 30 procent, vysokou dynamiku zaznamenala i česká, evropsky významná výroba autobusů. Meziročně klesá jen výroba motocyklů a přípojných vozidel.
Automobilový průmysl se na tuzemské průmyslové výrobě podílí zhruba jednou čtvrtinou. Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů dílů loni meziročně vzrostly o 12 procent na rekordních 1,02 biliónu korun. Počet pracovníků ve firmách Sdružení automobilového průmyslu se v posledních deseti letech pohybuje kolem 118 tisíc. Dalších zhruba 400 tisíc lidí je na automobilový průmysl navázáno. Průměrná hrubá mzda v podnicích sdružení stoupla z 22 591 korun v roce 2006 na loňských 34 820 korun. Průměrná mzda v Česku je v současnosti přes 29 300 korun.