Článek
„Přestávky jsme sice zaměstnancům poskytovali, ale byly pochybnosti o tom, zda se mají proplácet. Proto jsme si nechali zpracovat právní analýzu, na jejímž základě nyní vyplatíme kompenzace,“ řekl Právu mluvčí TPCA Radek Kňava s tím, že peníze bude firma proplácet i těm zaměstnancům, kteří už z TPCA odešli. „Budeme je oslovovat dopisem a peníze jim také zpětně vyplatíme,“ potvrdil Kňava.
Mělo by se celkem jednat zhruba o 50 miliónů korun. „Hospodaření podniku to sice zatíží, ale je to legislativní nařízení, takže to udělat musíme,“ dodal mluvčí automobilky, která vyrábí malé městské vozy Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1.
Změna legislativy z roku 2010 podle ČTK stanovuje, že firmy s takzvaným vnuceným tempem musejí zaměstnancům poskytovat bezpečnostní přestávky a zahrnovat je do pracovní doby hrazené zaměstnavatelem. V TPCA přitom pracují lidé v desetihodinových směnách a každé dvě hodiny mají nárok na pětiminutovou bezpečnostní přestávku.
Mzda stoupne o pětistovku
Průměrná mzda na dělnických pozicích byla loni v TPCA 29 000 korun, po letošním kolektivním vyjednávání se většině zaměstnanců zvedla tarifní mzda o 490 korun. Loni automobilce meziročně klesl zisk před zdaněním o 50 miliónů na 320 miliónů korun.
Z TPCA v roce 2012 vyjelo 215 000 aut, což bylo meziročně o pětinu méně. Tržby společnosti meziročně klesly o 14 procent na více než 34,1 miliardy korun. Nyní v automobilce připravují nový model malého městského vozu, ale všechny přípravy jsou velmi přísně střežené a utajované.