Článek
Autobus s prorezlým až shnilým podvozkem vezl děti na školní výlet 20. června na hrad Buchlov ve Zlínském kraji. Po kontrole, kterou provádějí pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu ve spolupráci s policií, byl řidiči nebezpečného autobusu odebrán technický průkaz vozidla, autobus nemohl pokračovat a školáci museli počkat na náhradní. I tento bus měl přitom platnou technickou.
„Toto je přitom závada, která postupně vzniká celé roky,“ řekl Novinkám Milan Špás z Centra služeb pro silniční dopravu. Zjevně šlo tedy o pochybení STK, která kladný posudek vydala.
Korupce při kontrolách emisí? Prošel i náklaďák, který by ulicí vedoucí k STK neprojel
„Kolegové minulý týden kontrolovali vozidlo, které před chvílí odjelo z STK s výsledkem OK, ale mělo prasklé čelní sklo v celé šířce,“ připojil Špás. Zatímco k prasknutí skla teoreticky může dojít i při výjezdu z STK, u shnilého rámu je pochybení jasné.
Například v červnu evidují 65 kontrol, počítají jen ty, které dělali lidé s pověřením k výkonu státního odborného dozoru, což je deset lidí. Závady byly zjištěny skoro v polovině případů. V tom jsou započtena ale i další pochybení, jako nedodržené doby odpočinku řidiče či chybějící doklady. Samotných technických prohřešků ale bylo hodně.
Například u jednoho autobusu nařízená kontrola na STK následně zjistila deset závad, osm vážných a dvě nebezpečné. I toto vozidlo bylo odstaveno a nesmělo dál pokračovat. Jeden autobus měl prasklé boční okno a další amatérsky přimontovanou nádrž na naftu v zavazadlovém prostoru.
Policie na dotaz Novinek uvedla, že při zabavení technického průkazu dává podněty na pochybení STK, i když ne vždy.
„V některých případech posíláme i podněty na STK, na krajské úřady. To za situace, kdy zjistíme například závadu v technickém stavu, a to bezprostředně po provedené STK. Za tímto účelem máme na místě přístup přes naše zařízení mobilní bezpečné platformy do informačního systému technických prohlídek, kde vidíme mimo jiné i fotografie přímo z STK, kde vozidlo bylo na pravidelné kontrole,“ řekla Novinkám policejní mluvčí Irena Pilařová.
Ministerstvo dopravy podle mluvčího Františka Jemelky ročně zasílá na příslušné krajské úřady nebo obce s rozšířenou působností okolo 50 oznámení o podezření z přestupku fyzických osob, kontrolních techniků nebo firem k dalšímu šetření.
Pokuty pro techniky mohou dosahovat částky do 50 tisíc korun, v případě korupce kontrolního technika až 500 tisíc korun, u právnických osob až do pěti milionů korun. Zda ale takové drakonické pokuty padají, oslovené Asociace krajů ani Svaz a měst obcí neřekly.
Podle Špáse v praxi padají pokuty spíše v symbolické výši. „Také nedochází k tomu, že by příslušná STK byla zavřená, i když to zákon umožňuje,“ dodal.
Podle jeho informací si technik „přimhouřením“ oka při kontrole přijde měsíčně navíc třeba na 20 až 30 tisíc a roky mu to prochází. „Pokud dostane pokutu, zvládne to s úsměvem,“ dodal Špás. S podvody se setkávají také při měření emisí.
Ministerstvo dopravy uvedlo, že přestupková řízení krajů kontroluje, k výši ukládaných pokut ale podrobnější nebylo. Aktuálně chystá analýzu fungování STK u nás v porovnání s okolními zeměmi. Kontroly autobusů i nákladních aut by měly být důslednější od poloviny příštího roku, kdy má vzniknout silniční inspekce.