Hlavní obsah

Auto z bazaru v zahraničí může být až o pětinu levnější

3:17
3:17

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

I letos se nákup ojetého auta v zahraničí vyplatí. Podle Asociace prodejců použitých automobilů může být cenový rozdíl od pěti do 20 procent. U elektromobilů i více. Je ale potřeba nechat si auto prověřit, na podvodníky narazí kupující za hranicemi stejně jako v Česku.

Foto: Jiří Schott, ČTK

Ilustrační foto

Článek

„V zahraničí se ušetřit dá u vybrané skupiny vozů, především starších ojetin a elektromobilů, konkrétně Tesly. Levnější jsou například v Německu,“ uvedl předseda asociace Petr Přikryl. Před nákupem je však nezbytné prověřit kompletní historii vozu a případné nehody. „Rizika jsou značná,“ varoval Přikryl.

Výhodné mohou být i nákupy luxusnějších zánovních aut, jak napovídají údaje prodejce ojetých vozů ze zahraničí Carvago. Na dvouletém BMW 320d, které v českých bazarech stojí od 838 tisíc korun, je možné ušetřit až 19 procent.

„Včetně technické kontroly, dovozu, papírování, záruky a dalších služeb,“ řekl mluvčí firmy Jiří Červenka. Pokud si člověk vše vyřídí sám, ušetří ještě více.

O několik desítek tisíc levněji se dají koupit i běžné vozy v cenové hladině okolo půl milionu korun. „Například na Nissanu Leaf z roku 2022 a nájezdem do 50 tisíc kilometrů, který české bazary nabízí od 459 tisíc korun, lze ušetřit až 134 tisíc,“ uvedl Červenka.

Rozdíl je i u nových aut. Činit může až 15 procent, připomíná Barbora Minksová ze společnosti Cebia zaměřené na prověřování vozidel. Ojetiny však lidé dovážejí častěji. Země, kde se nákup vyplatí nejvíce, se každou chvíli mění. Ceny ovlivňuje vývoj nabídky a poptávky v místě, stejně jako aktuální kurz koruny.

Základem úspěchu je spolehlivost obchodníka. „Ideální je nakupovat u autorizovaných dealerů nebo velkých leasingových společností. Největší hrozbou jsou překupníci a podezřele levné inzeráty,“ uvedl předseda asociace Petr Přikryl.

Špatně opravená auta po havárii

Bez odborné pomoci a přístupu do databází pro ověření historie vozidla je riziko špatné koupě vysoké i v Německu, varuje Červenka z Carvaga. „Působí tam podvodníci, kteří žádná auta nemají a snaží se z lidí vytáhnout peníze pod záminkou předběžných poplatků. I pochybné bazary s neodborně opravenými vozy po haváriích. Země také slouží jako pračka vozidel s nejasnou minulostí,“ popsal.

Využít lze některou z firem zaměřených na dovoz aut. Zajistí úřadování či převzetí záruky za stav vozu. Zákazník se tak vyhne komunikaci v cizím jazyce i případné reklamaci u obchodníka, který je stovky kilometrů daleko. Cena služby může začínat na 20 až 25 tisících.

Pro nákup ojetého auta v zahraničí mluví také šíře nabídky. „V Německu i dalších státech Evropské unie je velký tlak na přechod k ekologičtějším vozům. Vyřazují tam dieselová auta i další starší vozidla, není u nich poptávka a ceny padají,“ připomněl výkonný ředitel serveru Tipcars Marek Knieža. Zájem je také o vozy z Belgie, Itálie, Švédska či elektromobily z Nizozemska.

Po dovezení do Česka je nutné provést technickou prohlídku STK, evidenční kontrolu a vozidlo zaregistrovat. A zaplatit daň z přidané hodnoty. Její výše závisí na tom, jak je auto staré a kolik kilometrů má najeto.

Související témata:

Výběr článků

Načítám