Článek
Škodu Favorit lze teď sehnat i za méně než sedm tisíc a Škodu 120 dokonce za dva tisíce korun. Na vůbec nejlacinější auto jsme narazili v prodejně s ojetými auty v ulici Šlechtitelů v Olomouci, kde prodávali Škodu 120 za půldruhého tisíce korun.
Plzeňský autobazar Romino car ve středu nabízel vůz Škoda Forman z roku 1992 se 140 tisíci kilometry na tachometru za 7900 Kč. „Máme ho tady pár dní a šance, že jej prodáme, ještě existuje. Vždyť nedávno jsme nabízeli Opel Kadet z roku 1988 za 2900 korun a za dva dny byl pryč,“ řekl Právu Radek Dolák ze zmíněného autobazaru.
Už 1. ledna začne ale v Česku platit nová ekologická daň, která udělá staré vozy prakticky neprodejnými. Podle novely zákona o odpadech, jejíž přijetí prosadilo ministerstvo životního prostředí, bude za přeregistraci auta v normě Euro 2 poplatek tři tisíce korun, za vůz kategorie Euro 1 pět tisíc korun a za auto nesplňující žádnou emisní normu 10 000 Kč.
„Vzhledem ke lhůtám na převod auta je šance na prodej uvedeného formana reálná šance jen do konce tohoto týdne, pak už ho kvůli ekologické dani asi nikdo nekoupí,“ konstatoval Dolák.
Octavia levnější o sto tisíc korun
Ekonomika zpomaluje a lidé začínají mnohem více vážit, na co vydat peníze. Autobazary musely prudce zlevnit a teď hlavně přemýšlejí, co s ojetinami, které ani po tak dramatickém poklesu cen neprodají.
„Co s tím budeme dělat, zatím nevím. Jestli ta neprodejná auta před koncem roku nerozdáme jako bonus k jinému autu, i když možná je nikdo nebude chtít ani zadarmo. Takže fakt nevím,“ přiznal v autobazaru Beskydy ve Frýdlantu nad Ostravicí jeho spolumajitel Petr Pastorek.
Ceny ojetin musel v posledních měsících snižovat také autobazar City v Ostravě, jenž se specializuje na auta stará maximálně šest let. „Dobře jde prodej novějších vozů Škoda Octavia, které se prodávají od 200 tisíc korun nahoru. Zájem ale naopak není o první model oktávky. „Ten skoro nikdo nechce, takže teď jeho cena začíná už od 120 tisíc korun, zatímco loni to bylo o 100 tisíc více,“ informoval spolumajitel autobazaru City Roman Michalík.
Škodu Fabii si lze v City pořídit za cenu již od 70 tisíc korun, Renault Thalia z roku 2004 za 88 tisíc Kč.
Kdo je kupuje
„Š 120 ve výborném stavu jsme prodali za pět tisíc. Ale měsíc už stará auta nebereme,“ řekl Právu Milan Pospíšil z autobazaru v Pelhřimově. Jak vysvětlil, cílem je omladit park.
Stará auta ničí image, říkají v autobazarech, ale současně potvrzují, že zájem o staré škodovky trvá. „A to jak ze strany prodávajících, tak ze strany kupujících. Nabídky odmítáme tak dvě až tři denně,“ doplnil Milan Pospíšil v Pehřimově. Zájemci o taková auta se podle něj rekrutují hlavně z řad dělníků z továren s nižším platem, kteří tyto vozy využívají pro dojíždění do práce.
„Ještě mám favorita za šest tisíc, ale jinak už stará auta neberu, jen do roku 1998,“ říká mladý zaměstnanec v autobazaru Bořitov na Blanensku, kde prodali v tomto týdnu automobil Peugeot 309 za 4500 korun. „Koupil to starší pán, že už žádné dlouhé cesty podnikat nebude,“ dodal.
V autobazaru Omegacar v Šarovech na Zlínsku zase prodali Škodu Favorit s rokem výroby 1991 za sedm tisíc korun majiteli zednické firmy, který auto koupil pro své zaměstnance.
„Auta od pěti do deseti tisíc korun se prodají vždy. Nejčastěji je chtějí lidé na překlenutí krátké doby, kdy například čekají na peníze, aby si mohli koupit auto novější, nebo čekají po nehodách na plnění od pojišťoven. Dopředu vědí, že jde o vůz na dva tři měsíce,“ řekl majitel autobazaru v Češňovicích nedaleko Českých Budějovic Pavel Macháček.
Relativně setrvalý zájem je v autobazarech zejména o felicie. „ S rokem výroby 1995 nebo 1996 se prodávají tak za devět deset tisíc korun,“ řekl Právu zaměstnanec autobazaru v Karlových Varech.
Na historickém dně
Že jsou v Česku ceny ojetin na historickém dně, potvrdil Právu i obchodní ředitel pražského autobazaru Auto Esa Tomáš Svoboda. „Ztráta hodnoty vozu je dnes mnohem rychlejší než dříve, a to i u škodovek,“ konstatoval.
Majitelé autobazarů doufají, že po Novém roce se budou ceny ojetin přece jen stabilizovat. „Jezdit chce přece každý a ojetinu si volí podle své kapsy. Někdo má na to jen pár tisíc, jiný statisíce. V průměru se podle mě budou i nadále nejvíce prodávat vozy staré šest let,“ očekává Svoboda.
Masivní výprodej starých vozů zatím autobazary neplánují, protože většina ojetin je v komisním prodeji. Když se neprodají, vezmou si je jejich majitelé zpátky a buď v nich budou jezdit dál, nebo je dají rovnou zlikvidovat.
„Je jasné, že teď nebudu od nikoho vykupovat staré auto za pět nebo osm tisíc, když od Nového roku by se to auto zákazníkovi více než dvakrát prodražilo,“ prohlásil Antonín Burda z brněnského Autobazaru Denisa.