Článek
V Chorvatsku letos rozmisťují desítky nových rychlostních radarů s kamerami. Ty kromě hlídání rychlosti umějí rovněž rozpoznat, zda má posádka vozidla zapnuté bezpečnostní pásy, jestli řidič nedrží v ruce mobil, a podle poznávací značky si též dokážou zjistit platnost technické kontroly.
„Viděl jsem také často především policistky, jak měří ručními přístroji. Zdá se, že letos se chystají na turisty ještě víc zaměřit,“ řekl Novinkám a Právu Igor Sirota z Ústředního automotoklubu ČR. Ten již před sezonou vyrazil autem do chorvatského Trogiru.
Pokuty sice Chorvaté proti loňsku nezvedali, i tak ale mohou hodně bolet – ty nejvyšší mohou šplhat až v přepočtu k 50 tisícům korun. Nejvyšší sankce padají za drogy či vysokou hladinu alkoholu v krvi, ale také za překročení maximální rychlosti.
Více hvězdiček a letadlo místo auta. Cestování Čechů do Chorvatska se mění
Pokud vám je méně než 24 let, pozor na přísnější chorvatská pravidla, co se týče tolerance alkoholu a maximální rychlosti na okresních silnicích i dálnicích. Na mladé šoféry se vztahuje o deset kilometrů v hodině nižší limit. Jinak platí rychlostní hranice i tolerance jako v Česku.
„Co se ale týče pokut za rychlost, těch bych se nejvíc obával při průjezdu Rakouskem. Například v okolí Grazu jsou všude ekologické IG-L zóny, kde je rychlost proměnlivými značkami omezena obvykle na sto kilometrů v hodině,“ poznamenal Sirota.
Upozornil, že na rakouských hranicích se lze setkat s kontrolami dokladů, zjevně kvůli snaze odhalovat nelegální migranty. Je tudíž nutné počítat s mírným zdržením. „S manželkou jsme už ve vyšším věku, a stejně nás také zastavili a kontrolovali,“ popsal Sirota. Ten zvolil cestu přes Maďarsko, která sice v závislosti na adrese, z níž se vyjíždí, může být i o hodinu delší než přes Rakousko, zato je klidnější.
V Chorvatsku se aktuálně hned za hranicemi opravuje několik tunelů, přičemž omezení provozu se mohou zčásti protáhnout i do začátku sezony.
Tisícovka za procházku u Plitvických jezer. Pro jednoho
Nezapomeňte si doma řidičský průkaz
Řidiči by si před cestou měli také zkontrolovat, zda mají všechny doklady. „Do Chorvatska budete potřebovat platný občanský a řidičský průkaz, zelenou kartu jako doklad o pojištění a také malý technický průkaz,“ poradil Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.
„Pokud cestujete s dětmi, nezapomeňte na jejich cestovní pas, domácím mazlíčkům pak přibalte evropský petpas,“ doplnil.
Anketa
Podle statistik německého autoklubu ADAC jsou v Evropě dopravou nejvíc přetížené víkendy od poloviny července do konce srpna.
Loni nejdelší zácpa v Německu měřila 46 kilometrů a tvořila se na A24 mezi Hamburkem a Berlínem. Nejucpanější je v Německu typicky mnichovský dálniční okruh. Následují dálnice A8 (Karlsruhe – Stuttgart – Mnichov – Salzburg) a A3 (hranice s Nizozemskem – Kolín nad Rýnem – Frankfurt – Passau). Při plánování cest se vyplatí podívat, kdy má která spolková země prázdniny.
V Evropě je ale i řada dalších tras, kde často panuje dopravní chaos. V Rakousku je to Tauernská (A10) a Brennerská dálnice (A13).
Co se dálničních kuponů týče, některé země jako Rakousko či Maďarsko zavedly jednodenní dálniční známky. Naopak Slovinsko nebo Slovensko dosud ne. Podle toho, kdy a kudy se budete vracet, se vyplatí desetidenní známka. Slovinci třeba mají sedmidenní známku, která navíc není nejlevnější. Dodávky a větší SUV platí dvojnásobek, rozhoduje výška vozu.
Elektronické dálniční známky kupujte na oficiálních webech, jinde mohou být předražené. Poradí stránky www.tolls.eu. Tam jsou i odkazy na dopravní situaci v jednotlivých zemích.
Benzín a nafta jsou před prázdninami v evropských zemích o něco dražší než loni, podle analytika Borise Tomčiaka ze společnosti Finlord to je v průměru asi o dvě až tři koruny.
„Řidičům se vyplatí natankovat doma, a to zejména pokud pojedou do západní Evropy. V Německu či Itálii jsou dlouhodobě ceny až o sedm korun na litr vyšší, což je dáno výrazně vyšší spotřební daní. Podobné ceny jako v Česku jsou v Polsku, Chorvatsku a Slovinsku,“ sdělil Novinkám a Právu Tomčiak.
V Chorvatsku stále platí regulované ceny benzínu a nafty. Ty se však nevztahují na prémiová paliva. Pokud omylem natankujete místo běžné nafty Eurodizel prémiovou Q Eurodizel, zaplatíte na litru o 50 eurocentů (12 korun) víc. Pozor, stává se, že třeba z osmi stojanů je u dvou standardní palivo a u ostatních už prémiové.