Článek
Ceny nejlevnějších nabídek jednotlivých modelů vzrostly o 3,1 procenta ve srovnání se začátkem loňského roku. V průměru se ceny zvýšily o 12 500 korun. Od začátku loňského roku zdražilo téměř 60 procent sledovaných modelů, za poslední čtvrtletí pak 21,1 procenta nejlevnějších variant aut se základní výbavou, vyplývá z cenové analýzy EY.
U vozidel řazených v kategorii nejvyšších výbavových stupňů se za rok zvýšila cena o 1,6 procenta, což znamená průměrný růst ceny o 12 400 Kč.
Podle experta EY na automobilový průmysl Petra Knapa se šíře nabídky opět pomalu blíží stavu před jejím omezením vzniklým na základě zavedení WLTP homologace, což je nová metodika měření spotřeby paliva a emisí, která se více blíží běžnému provozu. Všechny vozy na trhu se jí musely podřídit do začátku loňského září.
„Přestože úrovně nabídky z počátku loňského roku pravděpodobně nebude znovu dosaženo, jedná se o zásadní nárůst nabízených variant, oproti říjnu hovoříme o rozšíření o 30,6 procenta. Další potenciál k obohacení nabídky ale vidím jen u generací vozidel, která vstoupila na trh v loňském roce a poměrně často jsou nabízena jen s několika málo motorizacemi. Další nové modely pak můžeme čekat v oblasti alternativních pohonů,“ uvedl Knap.
SUV zdražila nejvíc
Nejcitelnější změnu ceny zaznamenala kategorie vozidel SUV, kde u vrcholných variant došlo ke zdražení o průměrných 27 tisíc korun. Ze sledovaných segmentů nejvíce zdražily nejlevnější varianty nižší střední třídy. Se zahrnutím Škody Octavia došlo průměrně k navýšení o necelých 21 tisíc.
V celkových statistikách kategorie elektromobilů opět došlo ke zdražení v porovnání s předchozím čtvrtletím, což však zapříčinila převážně úprava nabídky BMW i3 s novou baterií. Oproti začátku minulého roku všichni výrobci zvýšili ceny o 10 až 20 000 Kč. Zdražení se týkalo většiny nejrozšířenějších elektromobilů, mimo jiné i VW e-Golf, Nissanu Leaf a Hyundai Ioniq.