Článek
„Náklady na jeden kilometr se snižují v rozmezí 30 až 50 procent v závislosti na ceně kapalných pohonných hmot,“ uvádí Pražská plynárenská. Mezi další výhody CNG patří tišší chod motoru, nižší emise škodlivin, zvýšení celkového dojezdu vozidla a nulová spotřební daň.
Dvě desítky plnících stanic
Při meziročním srovnání letos v srpnu vzrostl v ČR počet nově registrovaných CNG vozidel o sto procent. V Česku jsou v provozu téměř dva tisíce vozidel na zemní plyn, z toho 1500 jsou osobní auta a dodávky. CNG pohání 270 autobusů. Ve světe celkem jezdí přes devět miliónu vozidel na CNG.
Plnicích stanic je u nás celkem 22, příští rok se očekává výstavba dalších sedmi. Kromě toho v Česku funguje šest desítek malých domácích plniček. Pražská plynárenská očekává, že do roku 2020 budou v ČR čtyři stovky stanic a v provozu na 450 tisíc aut na CNG.
Přestavba stojí 60 tisíc
Investice do přestavby vozidla na CNG se pohybuje řádově kolem 60 tisíc korun. Vždy ji svěřte odborné firmě s prověřenými referencemi.
Nevýhodou přestavby na CNG je zmenšení zavazadlového prostoru, neboť nádrž se ukládá v kufru vozidla. Jestliže se jedná o auto připravené na CNG přímo ze sériové výroby jsou nádrže na zemní plyn uloženy v podvozku.
Garáže jako u LPG
Podzemní hromadné garáže pro CNG vozidla musí u nás splňovat stejné bezpečnostní podmínky jako pro LPG. Plynárenská unie se ale odvolává se na to, že zemní plyn má lepší bezpečnostní parametry než tradiční pohonné hmoty.
CNG | Benzin | |
---|---|---|
Palivové náklady na 1 km | 1,19 Kč | 2,00 Kč |
Ujetá vzdálenost za 1 000 Kč | 842 km | 501 km |
Náklady na 15 000 km | 17 808 Kč | 29 925 Kč |
Roční úspora u CNG proti benzínu 12 117 Kč; proti naftě 10 702 Kč | ||
Zdroj: Pražská plynárenská |