Článek
Od letoška platí emisní limit 95 gramů CO2 na kilometr, což by třeba u Škody Auto podle analytika ČS Radka Nováka splňoval jen chystaný Superb iV s plug-in hybridním pohonem. Za každý gram emisí navíc budou automobilky za každé prodané auto muset platit pokutu 95 eur.
„Hypotetická pokuta u vozů Škoda by činila 55 699 Kč, u Hyundai-Kia 66 634 korun a třeba u aut Porsche 208 211 korun. V průměru je to 70 545 korun,“ uvedl Novák. Aby se vyhnula pokutám, musela by podle něho Škoda Auto snížit emise vozů o 20 procent.
Česko nechystá zákazy aut se spalovacími motory, trend ale podle Havlíčka musíme sledovat
Letošní produkci elektromobilů v evropských automobilkách, a tím i plnění emisních limitů, ale může ohrozit i omezení výroby baterií v Číně kvůli šířící se nákaze koronavirem.
„Pokud se výpadek nepodaří v průběhu roku dohnat, může to zkomplikovat naplnění přísných limitů,“ upozornil v minulých dnech výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Změny na trhu nutí automobilky k fúzím
Průměrné emise aut CO2 se v Evropě ještě předloni pohybovaly vysoko nad novým limitem, když dosahovaly 120,4 gramů CO2 na kilometr, v Česku to bylo 125,6 gramu. Současný limit bude nově zpřísněn v roce 2025 a od roku 2030 by měly být emise CO2 omezeny na 59,4 gramu CO2 na kilometr.