Článek
Ačkoli globální autoprůmysl stále poroste, mnohem více si z něj začnou ukusovat nové obchodní modely na úkor tradičních prodejů aut či autodílů, uvádí studie. V Evropě by tak mezi lety 2025 a 2030 mělo ze silnic podle odhadů zmizet asi 15 milionů vozů.
Studie předpovídá vývoj moderních trendů, které postupně zásadně promění jak automobilový průmysl, tak i samotný způsob individuální přepravy lidí.
„Posun k autonomním a sdíleným vozům s sebou přinese vyšší využitelnost aut. To znamená, že bude potřeba k ujetí stejného počtu kilometrů méně aut. Nicméně frekvence obnovy aut se tím pádem zvýší,“ uvedl expert na automobilový průmysl Pavel Štefek z PwC ČR.
Automobily do budoucna prodraží rozvoj nových technologií i regulace, do roku 2030 vzroste cena součástek potřebných k výrobě auta o 20 až 40 procent.
Zajímavé je srovnání velikosti vozových parků na třech hlavních trzích – v Evropské unii, USA a Číně. Zatímco v roce 2018 jezdilo nejvíc aut po silnicích zemí Evropské unie, na konci příští dekády už tomu tak nebude a na čele bude Čína před USA a EU. Rozšíření vlastnictví aut v Číně je oproti Evropě stále výrazně nižší, tudíž k podobnému trendu jako v Evropské unii tam dojde až s určitým zpožděním.
Počet automobilů v provozu (v milionech kusů) | ||||
---|---|---|---|---|
Trh | 2018 | 2020 | 2025 | 2030 |
Evropská unie | 263 | 269 | 273 | 258 |
USA | 254 | 260 | 266 | 272 |
Čína | 197 | 227 | 303 | 369 |
Zdroj: Studie PwC Digital Auto Report |
Co se týče zmíněného zdražování aut, o zdaleka největší růst nákladů se postará přechod ze spalovacích motorů na elektromotory, ke kterému automobilky nutí regulace v oblasti snižování emisní.
Za dalším růstem cen budou stát prvky autonomního řízení a systémů, které technologie vozu spojí s jeho okolím i dalšími účastníky provozu.
Globální automobilový průmysl zaznamená podle studie do roku 2030 růst tržeb přibližně tempem čtyři procenta za rok a tři procenta v ziscích. Dojde ale k zásadním změnám v podílech jednotlivých segmentů na celkovém objemu.
Podíl tradičních odvětví, tedy prodej nových a ojetých aut a prodej dílů se ale zmenší z aktuálních 70 na 55 procent. Naopak na trhu poroste podíl nových hráčů, kteří se budou soustředit na poskytování kompletních služeb v oblasti osobní dopravy.