Článek
Výrobu nadále negativně ovlivňují narušené dodavatelské řetězce, celosvětový nedostatek polovodičů, ale i dalších surovin a nedostatek pracovní síly. Za vysokým meziročním nárůstem pak stojí fakt, že v loňském roce se výroba ve druhé polovině března a v dubnu až na několik výjimek prakticky zastavila.
„Automobilový průmysl je nadále pod enormním tlakem. Celosvětový nedostatek čipů, ale i rostoucí ceny vstupních surovin a materiálů, nedostatek pracovní síly v České republice i nadále nejistá situace ohledně vývoje pandemie výrazně ovlivňují výkonnost odvětví,” uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
„Také poptávka po nových vozidlech je nadále výrazně pod úrovní předkrizového roku 2019. V zemích EU, tedy na našich hlavních exportních trzích, je tento pokles více než pětinový,“ dodal.
Prodej aut v EU v červnu zpomalil růst na 10,4 procenta
S nedostatkem polovodičů se podle prognózy výrobce čipů Flex může automobilový průmysl potýkat nejméně do poloviny roku 2022. Černější scénáře hovoří o pokračování nedostatku až do roku 2023.
Část provozů Škody Auto některé dny kvůli nedostatku komponent musela zcela zastavit výrobu. Automobilka Renault v dubnu varovala před rostoucími obtížemi automobilového průmyslu, které souvisejí s vývoji měnových kurzů, cenami surovin a v neposlední řadě také s „nedostatkem elektronických komponent”.