Článek
Zákon v Austrálii nezakazuje zaměstnavatelům kontaktovat zaměstnance mimo jejich pracovní dobu. Pracovníkům ale dává možnost neodpovědět na zprávy ve chvíli, kdy to není nezbytně nutné.
V případě sporu bude rozhodovat komise, která se zabývá spravedlivými pracovními podmínkami. Ta může nařídit zaměstnavateli, aby pracovníky přestal kontaktovat. Případně naopak instruovat zaměstnance, aby na zprávu či telefonát reagovali. Pokud rozhodnutí nebude některá ze stran respektovat, hrozí jí pokuta.
Když máte volno, zaměstnavatele ignorujte. Britská vláda chce zavést „právo vypnout“
„Jakákoli organizace s pracovníky, kteří lépe odpočívají a mají lépe sladěný pracovní a rodinný život, bude mít zároveň zaměstnance, kteří méně využívají sick days a s menší pravděpodobností firmu opustí,“ citovala stanice BBC Johna Hopkinse z univerzity v australském Melbourne.
Takzvané „právo vypnout“ se chystá zavést například Velká Británie. Tamní politici si od toho slibují lepší produktivitu pracovníků a s tím spojený větší ekonomický růst.
Podobná pravidla platí ve více než 20 zemích světa, převážně v Evropě a Latinské Americe.
Třeba v Belgii musí společnosti s nejméně 20 pracovníky uzavírat dohody o právu na odpojení. V Irsku právo vyžaduje, aby se firmy dohodly se zaměstnanci a odbory na okolnostech, za kterých lze zaměstnance kontaktovat mimo běžnou pracovní dobu.
Podobná pravidla platí i v Česku. Zaměstnanec má právo v době odpočinku nepřijímat pracovní hovory a vypnout telefon. Třeba i služební.