Hlavní obsah

Asociace autobazarů vyloučí většinu členů

Právo, Jiří Novotný, Jan Holý

Koupit si ojetý vůz zůstává v České republice i nadále rizikem. Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) se proto rozhodla ukončit k 1. září členství většině svých členů.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Článek

„Konkrétní číslo autobazarů, s nimiž ukončujeme spolupráci, ani jejich jména nechceme v tuto chvíli sdělovat. Mohu však říci, že jde o několik desítek prodejců,“ sdělil předseda APPAA Petr Přikryl.

Důvodem zrušení členství je podle něj zjištění, že drtivá většina prodejců ojetin nedodržuje pravidla férového obchodu, prodává vozy s nejasným původem, přetočenými tachometry nebo s nedoloženou servisní historií.

„S výjimkou několika největších prodejců nevidíme žádnou snahu bojovat proti přetáčení tachometrů a dovozu totálně havarovaných vozidel ze zahraničí, která se pak v ČR prodávají jako téměř nová,“ konstatoval Přikryl.

Neradostný stav potvrzují kontroly

Jeho slova potvrzují výsledky kontrol autobazarů, které v nich provedla v minulých letech Česká obchodní inspekce (ČOI).

„Hlavním cílem bylo ověření, jakým způsobem prodejci poskytují informace o vlastnostech ojetých vozů, zejména o tom, kolik mají najeto kilometrů. Dále se inspektoři zaměřili na správnost poskytování informací při uzavírání kupních smluv, jako například počet předchozích majitelů, nebo zda bylo vozidlo havarované,“ sdělil Právu mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

V průběhu loňského roku uskutečnili inspektoři 83 kontrol autobazarů a v padesáti případech zjistili porušení právních předpisů. Nejčastěji prodejci používali nekalé obchodní praktiky, které pak mohou negativně ovlivnit rozhodnutí spotřebitele při nákupu ojetého vozidla, nebo řádně neinformovali o vlastnostech prodávaných vozidel. Za zjištěné nedostatky ČOI pravomocně uložila 73 pokut v celkové výši dva miliony korun.

„Například autobazar v Plzni dostal pokutu 300 tisíc Kč za nepravdivé údaje o technickém stavu prodávaného vozidla BMW. V nabídce firma deklarovala, že se jedná o vozidlo nehavarované ve velmi zachovalém stavu. Inspektoři zjistili, že šlo o ojetinu ve velmi špatném, až nevyhovujícím technickém stavu, nadměrně opotřebovanou a havarovanou,“ uvádí zpráva ČOI.

Další pokutu 90 tisíc korun uložila inspekce fyzické osobě provozující autobazar v Náchodě. Prodávaný vůz Škoda Octavia dovezený z Francie měl podle tachometru najeto 150 553 km. Ze znaleckého posudku ovšem vyplynulo, že skutečný stav byl 249 687 km.

Špatná legislativa

Asociace ujišťuje, že už hodlá spolupracovat pouze s těmi prodejci, kteří budou aktivně přispívat k větší transparentnosti trhu. „Nebudeme se už cítit špatně jako v minulých letech, kdy jsme čelili kritice, že máme málo členů. Ať je členů třeba jenom pět, ale ať jsou stoprocentní zárukou pro klienta, že obchod s nimi není rizikový,“ zdůraznil Přikryl.

Vinu na současném stavu má podle asociace i nedokonalá česká legislativa. Ta obchod s ojetými vozy příliš nereguluje, dává velký prostor pro podvádění zákazníků. V Česku je zhruba 400 autobazarů, které ročně nabízejí kolem 300 tisíc ojetých vozů.

Jak informovala společnost Cebia, podíl ojetin se stočeným tachometrem tvoří na tuzemském trhu téměř třetinu z celkové nabídky autobazarů. Za stočení tachometru může být přitom podle novely zákona, která platí od loňského 1. října, pokuta až půl milionu korun. Na trhu s ojetými auty se to ovšem zatím příliš neprojevilo.

„Nezaznamenali jsme, že by se počet takto uměle omlazených vozů, které se snaží lidé prodat, nějak snížil,“ upozornil letos na jaře na tiskové konferenci Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny Aures Holdings, do níž patří autobazary AAA Auto.

Nadále chybějí informace od automobilek, servisů, pojišťoven a dalších subjektů potřebné pro vznik systému evidence stavu tachometrů. Ten by značně zvýšil transparentnost trhu s ojetinami.

Podle Vaněčka je rovněž nutné propojit evropské databáze, aby nemohlo docházet ke stáčení tachometrů aut před dovozem do ČR. Tím spíše že pokračuje dovoz neekologických ojetin a téměř šedesátiprocentní podíl v něm tvoří vozy starší deseti let.

Výběr článků

Načítám