Hlavní obsah

Asfalt odplul pryč. Silnice opravujeme zatím provizorně, říká šéf ŘSD

Demolice čeká v důsledku povodní nejen most v Opavě, ale zřejmě i nejméně dva další na silnicích prvních tříd na Jesenicku. Nejvíc zdevastována vodou je silnice z Jeseníku na Mikulovice, kde po provizorních opravách projedou jen záchranáři a zásobování. Novinkám to řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl.

Foto: Novinky, Mapy.cz

Silnice první třídy nejvíc poškozené povodněmi

Článek

Byl jste se osobně podívat na stav silnic po povodních?

Ano, v úterý jsme navštívili nejhůř postižené oblasti, zejména pak Jesenicko, Opavsko a Ostravsko. Mapovali jsme škody a nyní se snažíme co nejrychleji poškozené komunikace a hlavně celou dálnici D1 uvést znovu do provozu.

Osm kilometrů silnice voda rozebrala, některá místa úplně zmizela. Zůstala víceméně polní cesta.

Jaký je váš dojem z té spouště?

Je obrovská. Voda měla strašnou sílu a brala všechno. Takto poničené silnice se jen tak nevidí. Třeba na silnici I/44 mezi Jeseníkem a Mikulovicemi jsme měli opěrné zdi, i ty byly odplaveny. Na dalších místech zmizela celá vrchní část vozovky, asfalt odplul pryč.

FOTO: Zatopená dálnice a pomalu opadávající voda stále trápí Bohumín

Domácí

Které silnice tedy byly poškozeny tak, že po nich nebude možné jezdit ještě nějaký čas? Mluvíme o silnicích 1. třídy, protože zbylé spravují kraje a obce. Přičemž jen Jesenicko hlásí šest desítek neprůjezdných silnic.

Prvních tříd je naštěstí poškozených relativně málo. Nejhůř postižené jsou ty od Jeseníku, směrem na Žulovou, to je silnice I/60 a směr na Mikulovice, tedy I/44. Ta druhá je na tom úplně nejhůř. Osm kilometrů silnice voda rozebrala, některá místa úplně zmizela. Zůstala víceméně polní cesta.

Nyní ji zpevňujeme s pomocí hasičů a armády. Zprovoznění pro osobní auta tam zabere určitě týdny.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Šéf Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl

Zatím provizorně zpevňujeme kamenivem, aby už mohly projíždět alespoň záchranné složky a zásobování, ale nemůžeme tam pustit veřejnost, dokud to není bezpečné. Až vozovku srovnáme, plánujeme tam položit asfalt zřejmě jen v jednom pruhu. Jezdilo by se kyvadlově.

Most budeme muset zdemolovat a postavíme tam provizorní pontonový.

Policie také ve čtvrtek zavřela silnici I/45 mezi Krnovem a Bruntálem, protože je podemletá…

Už jsme zahájili zpevňování kamenivem, zkusíme to podepřít, aby vozovka byla sjízdná. To bychom chtěli zvládnout v řádu dnů, maximálně jednoho dvou týdnů, aby silnice mohla být otevřená a sjízdná přes zimu.

Na jaře se i tam, jako u dalších dvou zmíněných silnic, vrátíme s komplexnější opravou.

Řeka Opava si vybrala jiné koryto a teče muži přes zahradu. Před domem mu strhla most

Domácí

K zemi bude muset i velký most na I/46 v Opavě. Jaký je plán?

Zatím jsme ho po dohodě nechali otevřený pro pěší a cyklisty, ale auta a nákladní vozy na něj nemohou. Most budeme muset zdemolovat a postavíme tam provizorní pontonový, to bychom chtěli stihnout do konce října. Pak se bude stavět nový most.

Zřejmě velká oprava nebo demolice čeká i dva mosty mezi Červenohorským sedlem a Jeseníkem. Přes zimu se po nich ještě bude moci jezdit, zřejmě kyvadlově.

Máme problém i s mostem na I/56 přes Odru, na spojnici Ostravy s Opavou. Tam pouštíme jen osobní auta a autobusy, příští rok ho čeká oprava.

Jinak všechny mosty dotčené povodněmi procházejí prověřením statiků, dohromady je to přes 50 mostů.

A D1 do Polska je již celá průjezdná?

Zbývá jedno kritické místo na D1 u Bohumína, kam stále natéká voda. Řešíme to s povodím Odry, odstraňujeme naplaveniny, dálnici vyčistíme. Uvidíme, jak bude poškozená, ale myslím si, že alespoň v jednom pásu s omezenou rychlostí by se tam od víkendu mohlo jezdit.

FOTO: Satelitní snímky odhalují rozsah povodňové apokalypsy v Česku a Polsku

Domácí

Výběr článků

Načítám