Hlavní obsah

Archivní záběry ze stavby mostu v Janově: Morandi měl krásná, ale i nebezpečná díla

Novinky, Tomáš Volf

Agentura AP publikovala archivní záběry ze stavby mostu v Janově, jehož část se v úterý zřítila. Stavba otevřená v roce 1967 není jediná z dílny slavného architekta Riccarda Morandiho, která měla problémy. Loni museli kvůli obavám o bezpečnost zavřít most podobné konstrukce v Libyi, náraz tankeru zase už dříve poškodil část mostu ve Venezuele. Aktuálního neštěstí se architekt nedožil, je už skoro třicet let po smrti.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Stavba mostu v Janově v 60. letechVideo: AP

Článek

Riccardo Morandi se narodil v Římě v roce 1902. Po dokončení studií v roce 1927 získal praxi v oblasti Kalábrie, kde pracoval na konstrukcích z vyztuženého betonu v oblastech poničených zemětřesením.

Foto: Profimedia.cz

Paul Sauer Bridge v Jihoafrické republice

Poté si otevřel vlastní kancelář v Římě a postupně se prosadil jako autor velkých mostů v Itálii a řadě zemí světa – Kanadě, Libyi, Venezuele, Ekvádoru, Kolumbii či JAR. Později pracoval také na projektu letiště Fiumicino v Římě. Stal se profesorem v oboru mostního designu na univerzitách v Římě a Florencii. Zemřel v roce 1989.

Architek Riccardo Morandi (vlevo) na archivním snímku

Morandi byl autorem ambiciózních a designově velmi originálních mostů, podle vyjádření architektů pro deník The Times ale nebyl „moc praktický”. Při výpočtech podle nich opomíjel, jak bude beton po dobu životnosti mostu pracovat.

Foto: morandi, Profimedia.cz

Most General Rafael Urdaneta přes jezero Maracaibo ve Venezuele

Už před dvěma lety řada expertů označovala design janovského Ponte Morandi za „architektonické selhání“, vzhledem k rychle rostoucím nákladům nutným na jeho udržení v bezpečném stavu.

Foto: Profimedia.cz

Most Polcevera v Janově na snímku z roku 2004

K nejznámějším Morandiho dílům patří most Generála Rafaela Urdanety ve Venezuele, který je dlouhý přes 8,6 kilometru a byl otevřen v roce 1962. O dva roky později konstrukci mostu poškodil náraz tankeru, který zničil jeden z pilířů.

Most Wadi el Kuf v Libyi postavený v roce 1971 byl s délkou 281 metrů sedm let nejdelším mostem tohoto typu na světě. Z bezpečnostních důvodů jej uzavřeli v loňském roce poté, co kontroly objevily počínající praskliny. U mostů je přitom standardem životnost zhruba sto let.

Animace pádu mostu v JanověVideo: Reuters/Novinky

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám