Hlavní obsah

Arbitráž kvůli D47 zatím nehrozí

Novinky, Jiří Novotný
PRAHA

Konsorcium Housing & Construction CZ (H&C) zatím nepočítá s arbitráží proti České republice kvůli vypovězení dohody o stavbě dálnice D47. Předpokládá však, že mu vláda uhradí co nejdříve vynaložené náklady - přibližně dvacet miliónů eur (cca 640 miliónů korun).

Článek

"V dobré víře jsme investovali peníze i čas. Přesto vláda 31. března rozhodla, že realizační dohodu o dálnici D47 vypoví. Oceňujeme postoj ministra dopravy Milana Šimonovského, který už ujistil, že ČR je připravena svůj smluvní závazek vůči H vyrovnat co nejdříve," uvedl ve středu na tiskové konferenci předseda dozorčí rady H Jiří Šedivý, bývalý náčelník generálního štábu české armády.

"Očekávám, že k vyrovnání by mohlo dojít do dvou týdnů. Kdyby ale úhrada našich nákladů uvízla na mrtvém bodě, museli bychom přemýšlet o arbitráži," upozornil Šedivý. Arbitráž podle něj bude hrozit i v případě, že stát kvůli úspoře peněz příliš očeše původně dohodnutý projekt dálnice D47. Pak by se totiž ukázalo, že argumenty, jimiž vláda zdůvodnila vypovězení smlouvy, nebyly férové.

Vláda prý nebyla dobře informována

Dálnice D47 (Lipník nad Bečvou - Ostrava - Bohumín) bude měřit osmdesát kilometrů. Že ji má za své peníze postavit a pak až do roku 2032 provozovat H, prosadila vláda Miloše Zemana bez výběrového řízení. Tehdejší šéf resortu dopravy Jaromír Schling podepsal 25. června 2002 s H dohodu, kterou se pak jeho nástupce Milan Šimonovský snažil dodatečně upravit. Housing & Construction totiž vyčísloval cenu realizace projektu na 112 až 115 miliard korun v cenách roku 2001. Podle Šimonovského ale hrozilo, že ve skutečnosti může za D47 stát nakonec zaplatit i přes 200 miliard. Proto byla smlouva vypovězena.

"Naše firmy jsou dostatečně zkušené a připraveny D47 vybudovat o rok dříve než H, a o čtyřicet miliard korun levněji," ujišťuje Šimonovský. Housing & Construction to ale považuje za neseriózní argumentaci.

"Pokud si stát myslí, že cena projektu D47 byla příliš vysoká, měl vyhlásit výběrové řízení. Toho ale nevyužil. Navíc nám nebylo umožněno seznámit s naší nabídkou přímo premiéra Vladimíra Špidlu a vládu jako celek. Při rozhodování o vypovězení smlouvy tedy ministři zřejmě nebyli dobře informováni," tvrdí ředitel projektu D47 Amir Ronen z H&Šedivý si musí

H CZ zřejmě skončí

Poté, kdy vláda loni v prosinci rozhodla, že smlouva o D47 musí být dodatečně upravena, angažoval Housing & Construction CZ do svých služeb bývalého náčelníka generálního štábu Armády ČR Šedivého. Ten novinářům potvrdil, že o svůj nynější lukrativní post zřejmě brzo přijde.

"Když naše firma nebude dálnici stavět, není důvod, aby dál existovala, a nezbude v ní už pro mne místo. H CZ ukončí činnost ihned poté, jakmile jí stát uhradí dosud vynaložené náklady. Co budu dál dělat, o tom je předčasné mluvit. Nějaké nabídky již mám," řekl novinářům Šedivý.

Související témata:

Výběr článků

Načítám