Článek
Hodnota stovky nejdražších značek stoupla o sedm procent, uvedla společnost Millward Brown, která žebříček od roku 2006 sestavuje.
Od roku 2006 se hodnota značek v žebříčku zvýšila o 77 procent. Firmám se daří i na burze, kde cena jejich akcií za osm let vzrostla zhruba o 58 procent. Index S 500 za stejnou dobu posílil jen o 23 procent. Růst hodnoty značek pak výrazně oživil z loňských 0,4 procenta.
Do první desítky se mezi americké značky dostala i čínská společnost China Mobile, která je tak nejcennější zahraniční značkou. V Evropě je nejcennější značkou na 17. místě žebříčku Vodafone, jehož hodnota je vyčíslena na 39,7 miliardy dolarů.
Skokanem roku je luxusní značka Prada, za ní pivo Brahma a oděvy Zara. Nejlepším nováčkem je regionální banka ANZ na 52. pozici. Nejcennější automobilovou značkou je Toyota.
Millward Brown vychází z toho, jak samy firmy účtují hodnotu svého nehmotného jmění ve výsledkových zprávách a kombinují to s vnímáním hodnoty značky v marketingových průzkumech u spotřebitelů a firemních uživatelů.
Žebříček nejhodnotnějších světových značek | |||
---|---|---|---|
pořadí | značka | hodnota (v mld. dolarů) | změna hodnoty (v %) |
1. | Apple | 185,1 | +1 |
2. | 113,7 | +5 | |
3. | IBM | 112,5 | -3 |
4. | McDonald’s | 90,3 | -5 |
5. | Coca-Cola | 78,4 | +6 |
6. | AT | 75,5 | +10 |
7. | Microsoft | 69,8 | -9 |
8. | Marlboro | 69,4 | -6 |
9. | Visa | 56,1 | +46 |
10. | China Mobile | 55,4 | +18 |
Zdroj: Millward Brown |