Článek
„Dohoda s Aviallem nám poskytne dvě věci. Postavíme společné sklady a v nich budou díly i materiál, všechny komponenty, které nejsme schopni dostat od našeho předchozího partnera, Ruské federace,“ řekl podle agentury Reuters ředitel společnosti Oleksandr Doněc.
Zmiňované sklady za několik desítek miliónů dolarů mají stát u města Hostomel a jako první by měly z výrobní linky sjet transportní stroje střední nosnosti An-178.
Největší na světě
Antonov plánuje na základě smlouvy s Aviallem vyrábět osm letadel ročně. První dvě nebo tři by měla být hotová do konce příštího roku, sdělil Doněc. Aviall patřící pod Boeing má v katalogu na dva milióny výrobků včetně olejů, pneumatik a baterií a poskytuje také údržbu.
Antonov vyrobil největší letadla na světě, stroje An-124 Ruslan a An-225 Mrija. An-225 byl určen k přepravě raketoplánu Buran a je schopen přepravit náklad o hmotnosti až 250 tun.
Obnovení výroby se však bude týkat menších dvoumotorových transportních proudových letadel An-178 a jejich verze pro dopravu cestujících An-158. Kdo by je měl odebrat, ale zatím Doněc neuvedl.
Antonovy An-178 o nosnosti 15 až 18 tun a doletu až 5500 km mohou startovat z nezpevněných ploch. Zatím byly vyrobeny dva. Stejně jako civilní antonovy An-158 pro 99 cestujících vycházejí z letadla An-148 s krátkým vzletem a přistáním.
Aviall, jehož kořeny sahají do 30. let minulého století a který v roce 2006 koupil Boeing, podle dohody program na výrobu letadel An-158 a An-178 podpoří a bude mít exkluzivní práva na jejich údržbu ve světě.
Právě kvůli neschopnosti zajistit údržbu a náhradní díly na An-158 musel jejich jediný provozovatel, kubánské aerolinky Cubana, letos uzemnit všech šest strojů tohoto typu. Sedmdesát procent dílů pochází z Ruska.
O tom, že Antonov chce obnovit výrobu letadel, hovořil Doněc už na začátku července. „Antonov An-178 je mojí prioritou, protože antonovy byly vždy známy svými transportními letadly. Pak se spustí výroba An-158. Rádi bychom také pokračovali v práci na bezpilotních letadlech,“ řekl tehdy.
Ukrajinský výrobce pak na nedávném aerosalonu v anglickém Farnboroughu uzavřel předběžnou dohodu o spolupráci při vývoji a výrobě hybridních a čistě elektřinou poháněných bezpilotních letadel se švýcarskou firmou Air-Ion.
Předběžně se počítá, že by se na základě platformy vyvinuté firmou Air-Ion vyráběly čtyři druhy bezpilotních letadel s maximální vzletovou hmotností 1500 kg a rychlostí 185 km/h. Stroje by měly sloužit především jako aerotaxi, ale také by mohly najít uplatnění při ochraně hranic, uvedl server UAS Weekly.