Článek
"Jsem rád, že ÚOHS tento veřejný zájem potvrdil," řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). "Pokračujeme v přípravě technologicky neutrálního tendru na mýto, což nám umožnilo právě až podepsání dodatků ke smlouvě s Kapschem. Zároveň jsem se od počátku cítil odpovědný za to, abychom zajistili fungování mýtného systému a nedopustili, aby se z našich dálnic stala bezplatná tranzitní trasa pro evropské kamiony, se všemi negativními důsledky pro řidiče, životní prostředí i státní kasu," dodal ministr.
Veřejný zájem podle ÚOHS spočívá v udržitelném rozsahu provozu tranzitní dopravy a zároveň v zachování nepřetržitého výběru mýtného ve výši osmi až deseti miliard korun ročně. "Jak z evropské, tak národní úpravy dohledu nad zadáváním veřejných zakázek totiž vyplývá, že zákaz plnění smlouvy na veřejnou zakázku nelze uložit právě v případě prokázání existence shora uvedených důvodů hodných zvláštního zřetele," řekl k rozhodnutí Švanda.
Dostali pokutu
ÚOHS už dříve řešil podobnou stížnost, kterou na smlouvu ministerstva s Kapschem podalo hnutí Starostové a nezávislí. Uzavření smlouvy za více než pět miliard korun bez výběrového řízení úřad v rozhodnutí označil za nezákonné a ministerstvo dopravy potrestal miliónovou pokutou.
Předseda představenstva SkyTollu Mateje Okáli už dříve označil pokutu pro ministerstvo za nedostatečnou, a obrátil se proto na Evropskou komisi. Pokud by firma nyní nevyužila všechny dostupné prostředky, je přesvědčen, že ministerstvu dopravy by nic nebránilo v tom, aby ani po třech letech nevypsal na správu mýta veřejnou soutěž.