Článek
Z řady prohřešků se úředníkům antimonopolního úřadu podařilo prokázat jen nedovolenou výměnu informací. "Pokutu snížíme možná o polovinu nebo třetinu, nebude to snížení třeba na desetinu," uvedl Pecina.
Za údajnou nedovolenou výměnu informací o klientech a další prohřešky měly spořitelny zaplatit pokutu nejprve 484 milióny korun, později antimonopolní úřad pokutu zmírnil na 201 miliónů.
Sankce se týká společností Hypo, Wüstenrot, Modrá pyramida, Stavební spořitelna ČS, Raiffeisen a Českomoravská stavební spořitelna.
Spořitelny už dříve popřely, že by se dopustily jednání proti hospodářské soutěži a podle na své nevině trvají.
Od 1. října 2005 musí spořitelny u nových smluv garantovat poplatky na šest let dopředu a nesmějí je během této doby měnit. [celá zpráva]
Železniční dopravci se obrátili na úřad kvůli tendru na rychlíky
Na antimonopolní úřad se ve středu obrátilo Sdružení železničních společností (SŽS), které tvrdí, že České dráhy (ČD) zvítězily v tendru na provozovatele rychlíků na tratích Liberec - Pardubice a Plzeň - Most díky dumpingové ceně. ČD s tím nesouhlasí.
Historie sporu
- v roce 2004 ÚOHS udělil šesti stavebním spořitelnám pokutu ve výši 484 miliónů korun, měly se dopustit kartelové dohody, na základě které současně zvýšily poplatky. Spořitelny však tvrdily, že žádnou kartelovou dohodu o zvyšování poplatků neuzavřely a proti rozhodnutí se ve stejném roce odvolaly.
- v srpnu 2005 úřad vrátil případ k došetření a následně pokutu ve výši 484 miliónů korun zrušil
- v prosinci 2005 antimonopolní úřad ztrestal šest stavebních spořitelen nižší pokutou ve výši 201 miliónů korun. ÚOHS se nelíbilo, že uzavíraly mezi sebou vzájemné dohody.
- v lednu 2006 se proti této sankci šestice finančních ústavů odvolala
- v srpnu 2006 předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina vrátil případ na začátek k došetření
ČD v soutěži nabídly cenu v průměru o více než 40 procent nižší než další uchazeči, uvedlo SŽS. Podle předsedy SŽS Jiřího Mužíka dosáhly ČD tak nízké ceny financováním provozu z jiných tratí. Podle mluvčího Českých drah Aleše Ondrůje mohly dráhy nabídnout nižší cenu díky své velikosti. Podle Ondrůje ČD náklady pečlivě kalkulovaly a v žádném případě je křížově nefinancují z jiných činností.