Článek
"Mohu potvrdit, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahájil správní řízení na bankovním trhu ve věci možného porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže," sdělil Novinkám mluvčí ÚOHS Kristián Chalupa.
Co úřad k tomu, že šetření začal právě ve čtvrtek vedlo, ale ÚOHS nesdělil. "Dlouhodobě sledujeme všechny trhy, které mají vliv na českou ekonomiku, tedy i ten bankovní."
"Můžeme potvrdit, že sem přišli zaměstnanci ÚOHS a oznámili, že zahajují správní šetření," řekl Novinkám mluvčí ČSOB Pavel Hejzlar. Podezření, že by se s ostatními bankami ČSOB domlouvala na výši poplatků odmítl. "Podezření je naprosto neopodstatněné."
S tím souhlasí i Klára Gajdůšková z České spořitelny. "Neporušujeme žádný zákon a ohrazujeme se proti tomu, že se domlouváme s jinými bankami, naopak na českém trhu panuje velmi silné konkurenční prostředí," řekla Gajdůšková.
Překvapená je i ČNB
Banky jsou v posledních měsících často kritizovány za politiku v oblasti poplatků, účtovaných klientům v souvislosti s vedením účtu. Na této službě banky každoročně vydělávají desítky miliard korun. [celá zpráva]
Krokem ÚOHS se na svém zasedání zabývala i Česká národní banka (ČNB). " ČNB vyjádřila nad tímto krokem překvapení. Bankovní sektor je podle názoru ČNB dostatečně konkurenční v oblasti poskytování služeb podnikům i domácnostem. Bankovní radě proto není jasné, na základě jakých informací se ÚOHS rozhodl vznést toto obvinění," uvedla mluvčí ČNB Pavlína Bolfová.
Proti bankám bojují i ČOI a SOS
Šetření antimonopolního úřadu je jen dalším kroku v pomyslném boji proti bankovním poplatkům. Už na začátku roku na problém upozorňovala Česká obchodní inspekce (ČOI). Nakonec ale došla k názoru, že banky může jen těžko vyšetřovat pro poškozování spotřebitelů, protože klienti tím, že uzavřou smlouvu, přistupují na podmínky banky.
ČOI v březnu dokonce ustavila skupinu, která měla za úkol porovnat poplatky v evropských a českých bankách. Ve skupině jsou například i analytici nebo zástupci ministerstva financí. [celá zpráva]
Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS) vyrušilo banky z klidu za začátku týdne. Poslalo jim dopis, ve kterém je žádá, aby zrušily poplatek za zrušení účtu a poplatek ze vedení účtu. Jinak hrozí žalobou podle zákona na chranu spotřebitele. [celá zpráva]. Poplatek za zrušení účtu přestala už loni vyžadovat Komerční banka a Živnostenská banka, tento týden se připojila HVB Bank.
Některé poplatky bank v ČR (v Kč) | ||||
banka | vedení účtu | zrušení účtu | výběr z vlastního bankomatu | výběr z bankomatu jiné banky |
ČSOB | 30 | 200 | 5 | 25 |
ČS | 0 | 300 | 6 | 25+05% z částky |
KB | 19* | 0 | 6 | 35 |
HVB Bank | 64** | 0 | 9 | 9 |
GE Money Bank | 35 | 200 | 0(9) | 25 |
Raiffeisenbank | 15 | 300 | 5(9)*** | 19(25)*** |
Živnobanka | 50 | 0 | 5 | 40 |
eBanka | 0 | 20 | 6,90 | 6,90 |
pozn:* konto Ideal, ** konto Pohoda, ***číslo v závorce udává poplatek za třetí a každý další výběr | ||||
zdroj: banky |
Poplatky v bankách v Německu a Rakousku jsou zhruba srovnatelné s těmi českými, je ale potřeba si uvědomit, že příjmy tamních obyvatel jsou v porovnání s těmi českými mnohem vyšší. Banky navíc často nezpoplatňují vedení účtů nebo výběry z bankomatů.
Banky v ČR se brání tím, že klienti v Evropě jsou zvyklí využívat sofistikovanější produkty banky, například investiční bankovnictví. Čeští klienti jsou méně nároční, do velkých investic se nepouštějí a většinou se omezují na ukládání a výběr peněz. Banky proto musí vybírat poplatky z těchto transakcí.
Poplatky v některých bankách v Evropě | |
Sparkasse (Rakousko) | |
vedení účtu | 1,30eur(cca 45 Kč) |
výběr peněz u přepážky | 0 |
výběr z bankomatu | 0 |
měsíční výpis | 55 centů (15 Kč) |
Deutsche Bank (Německo) | |
paušál za všechny služby (méně operací) | 4 eura (120 Kč) |
paušál za všechny služby )více operací) | 7 eur (210 Kč) |
Erstebank (Rakousko) | |
vedení konta (všechny služby) | 4,50 eur (135 Kč) na 3 měsíce |
vedení náročnějšího konta (včetně karty) | 9 eur (270) na 3 měsíce |
převod na jiné konto | 50 centů (15 Kč) |
zasílání výpisů | 1 euro (30 Kč) |