Hlavní obsah

Antimonopolní úřad povolil fúzi UPC a Karnevalu

BRNO

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v pátek povolil spojení společností UPC a Karneval. Podle předsedy antimonopolního úřadu Martina Peciny UPC předložila pět závazků, které mají zajistit na českém trhu rovnováhu. Fúzí totiž vznikne dominantní společnost v oboru kabelových televizí. Společná firma bude také tvrdší konkurencí Telefónice O2 na poli hlasových služeb a internetu.

Článek

Vlastník UPC, společnost Liberty Global má koupit dvojku na trhu, firmu Karneval za 322,5 miliónu eur, tedy asi 9 miliard korun. Nová společná firma tak dohromady bude mít víc než 800 000 klientů.

Karneval měl v polovině roku 310 000 zákazníků, z toho 253 000 domácností využívalo kabelovou televizi a 57 000 vysokorychlostní internet. Na 3. čtvrtletí letošního roku připravuje nabídku telefonních služeb.

Společnost UPC má v ČR přes 500 000 zákazníků. Kabelovou televizi nyní nabízí 300 000 domácnostem a satelitní příjem zhruba 120 000 domácnostem. Počet zákazníků rychlého internetu se podle neoficiálních odhadů pohybuje kolem 100 000 a další tisíce lidí také využívají telefonní služby UPC.

UPC předložila pět závazků

Antimonopolní úřad povolil fúzi jedničky a dvojky na trhu kabelových televizí až poté, co se majitel UPC, skupina Liberty Global zavázala, že nebude zneužívat svého dominantního postavení. Má například zajistit přístup ke svým programům také provozovatelům ostatních televizních sítí, a to za podmínek, které nebudou diskriminační.

UPC se dále zavázalo, že do konce roku 2007 nezvýší ceny za analogové vysílání. ÚOHS se obával, že firma nepřiměřeně zdraží své služby kvůli investicím do sjednocení kabelových rozvodů.

Zachována má být i stávající programová nabídka pro území, kde se obě sítě překrývají. "Tento závazek má za cíl předejít jednorázové a neočekávané negativní změně programového obsahu," píše se ve zprávě ÚOHS.

Čtvrtým závazkem UPC přislíbila, že nová dominantní firma dodávající televizní signál koncovým uživatelům neuzavře svoji programovou nabídku ostatním "programerům" tak, aby je následně vytěsnila z trhu a získal jejich pozice. "Závazek má potenciál zajistit dostatečnou pluralitu programové nabídky dominantního soutěžitele, přitom však účastníkovi řízení zůstává ponechána možnost určitý program za splnění stanovených podmínek odmítnout," komentuje antimonopolní úřad.

Poslední pátý závazek ukládá UPC vést oddělenou evidenci nákladů a výnosů, tak aby bylo zřejmé, že nedochází k jakémukoliv křížovému financování, tedy například k dotování satelitního vysílání UPC Direkt z výnosů kabelové televize.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám