Článek
Kapsch podal námitky proti podmínkám a průběhu tendru loni, ÚOHS je však nakonec zamítl. Rakouská firma následně proti tomu podala žalobu ke Krajskému soudu v Brně. ÚOHS sice po květnovém rozhodnutí soudu řízení o námitkách Kapsche znovu zahájil, krátce nato ho však předseda Petr Rafaj přerušil. Úřad chtěl počkat na rozhodnutí o kasační stížnosti, kterou proti rozhodnutí podal. Podle úřadu je verdikt v rozporu s jiným rozhodnutím soudu, a je tak nutné počkat na rozhodnutí o kasační stížnosti. Bude ji řešit Nejvyšší správní soud, který však už dříve zamítl žádost úřadu o odklad účinnosti rozhodnutí. Kapsch kvůli tomu v červenci podal k soudu další žalobu na nečinnost úřadu.
Krajský soud minulý týden v pátek při řešení údajné nečinnosti úřadu rozhodl, že podání kasační stížnost, která nemá odkladný účinek, není důvodem pro nepokračování ve správním řízení.
„Další soudní rozhodnutí v řadě poukázalo na pohrdání předsedy Rafaje a celého jeho úřadu zákony a pravomocnými rozsudky, když se jim to právě hodí,“ okomentoval rozhodnutí soudu mluvčí Kapsche David Šimoník.
Antimonopolní úřad ve své reakci na nejnovější rozhodnutí soudu uvedl, že se jím bude řídit, přestože podle něj lze pochybovat o smyslu takového rozhodování ve chvíli, kdy tendr skončil a případný nezákonný postup státu nelze žádným opatřením napravit. „Zákon o zadávání veřejných zakázek jasně hovoří o nutnosti zastavit správní řízení, pokud zadavatel v jeho průběhu uzavřel smlouvu na plnění předmětu veřejné zakázky. Květnový rozsudek krajského soudu v tomto ohledu zákonu neodpovídá,“ uvedl v pondělí mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
ÚOHS se vedle námitek proti mýtné soutěži musí znovu zabývat také smlouvou mezi státem a vítězem tendru konsorciem CzechToll/SkyToll. Soud o tom rozhodl v samostatném řízení v červenci. „I tady s napětím očekáváme, zda budou úředníci antimonopolnímu úřadu konat podle rozsudku, nebo budou kličkovat a riskovat případné právní postihy související s mařením spravedlnosti,“ dodal Šimoník. ÚOHS, stejně jako ministerstvo dopravy a CzechToll, proti tomuto rozhodnutí podal další kasační stížnost s žádostí o odklad.
Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy.