Článek
Na konci loňského roku byla průměrná prodejní cena nového bytu 151 643 korun za metr čtvereční a letos stoupla o 308 korun. Nabídková cena byla v prvních třech měsících letošního roku 154 990 Kč za metr čtvereční, čtvrtletně byla vyšší o 0,1 procenta a meziročně o 3,8 procenta.
„Mezi důvody stagnace cen patří zejména nervozita, která panuje mezi klienty, kteří přemýšlejí, jestli budou mít práci, jak se dál bude vyvíjet inflace a situace kolem energetické krize,“ řekl Petr Michálek, předseda představenstva Skansky Residential.
„To způsobuje oslabenou poptávku po nových bytech. Klíčové také je, že se stabilizovaly ceny materiálů, které v předchozích letech neuvěřitelně rostly,“ dodal s tím, že ceny nebudou klesat, a pokud porostou, tak jen mírným tempem.
Byty zlevnily až o pětinu
Nejdražší jsou v metropoli nejmenší a největší byty. Analýza uvádí, že u dispozice 1+kk je prodejní cena 162 267 korun za metr čtvereční a u 5+kk činí 172 358 korun za m2.
Mezi nejlevnější naopak patří byt o velikosti 2+kk, u kterého vyjde metr čtvereční na 145 784 korun.
V prvním čtvrtletí letošního roku se v Praze prodalo 650 nových bytů, což je meziročně nárůst o 18 procent. Meziročně jde ale o propad o zhruba 38 procent, k čemuž developeři uvedli, že šlo ještě o období, kdy se základní úrokové sazby pohybovaly zhruba na polovině současného stavu.
Loni se celkem prodalo 3100 nových bytů a letošní rok bude podle předsedy představenstva investiční skupiny Trigema Marcela Sourala záviset na úrokových sazbách ČNB.
Sám odhaduje prodej mezi 3000 a 3500 byty. Zakladatel a šéf společnosti Central Group Dušan Kunovský by byl rád, kdyby se počet dostal ke 4000 bytů.
„Jsem optimista, hypotéky dostávají novou mízu a poptávka je obrovská, lidé jen odkládají nákupy,“ řekl Kunovský. Jeho slova potvrdil Michálek, který řekl, že lidé jsou ochotni akceptovat vyšší úroky, ale při žádosti o hypotéky je zastavuje regulace trhu.
Developeři hledají cesty k prodejům a Central Group v projektu Harfa Living nabídl zaregistrovaným zájemcům byty za 105 000 korun za metr čtvereční.
Nabídka byla vymezená pro prvních 50 bytů, jeden klient si mohl pořídit maximálně tři jednotky a musel zaplatit většinu do 30 dnů od podepsání smlouvy. „Speciální doba si žádá experiment,“ řekl Kunovský.
Podle něho šlo především o marketinkovou akci, při které se snažili ušetřit na každé položce bytu, a došlo třeba i k dohodě cen s dodavateli materiálů. „Není to ale zlevňování, jde o speciální segment. Jen trh testujeme,“ řekl Kunovský.
Ostatní developeři podobné akce nechystají. Soural z Trigemy uvedl, že jeho společnost neumí stavět pod náklady.