Hlavní obsah

Americké tankery s LNG mění kurz, místo Asie míří do Evropy

3:57
3:57

Poslechněte si tento článek

Ztráta ruského toku plynu z Ukrajiny a vyprazdňování zásobníků v Evropě vedou americké tankery se zkapalněným zemním plynem (LNG) ke změně kurzu. Snaží se vydělat na zvýšené poptávce na starém kontinentu, proto svou trasu přesměrovávají právě tam. Tento měsíc tak učinilo minimálně sedm tankerů, informoval server Financial Times s odkazem na komoditní data společnosti ICIS.

Foto: Novinky

Odklony amerických tankerů LNG

Článek

Šest lodí původně mířilo na jih Afriky k mysu Dobré naděje a Asii, zatímco jedna další měla namířeno do Kolumbie. Všechna tato plavidla ale nyní míří směrem k evropským přístavům, ukazují data ICIS.

Některé tankery „udělaly docela dramatické zvraty ve svém směru. Je neobvyklé vidět tolik změn kurzů najednou,“ řekl Financial Times (FT) Alex Froley, analytik trhu s LNG ve společnosti ICIS.

Odklony těchto tankerů ukazují na to, že evropský trh s dodávkami plynu se i téměř po třech letech války na Ukrajině stále transformuje. Uprostřed zimy, kdy je poptávka nejvyšší, došlo k oslabení na nabídkové straně, protože Ukrajina od Nového roku zastavila dodávky ruského plynu přes své území a kvůli chladnému počasí se z evropských zásobníků plyn vyčerpává nejrychlejším tempem od energetické krize v roce 2022.

Deset zemí EU včetně Česka vyzvalo k úplnému zákazu dovozu plynu z Ruska

Evropa

V pondělí byly evropské zásobníky podle dat Gas Infrastructure Europe naplněné v průměru z 59 procent, což je meziročně o 15 procent méně.

To ilustruje situace na rotterdamské burze, kde začátkem tohoto týdne dosáhly ceny plynu 50 eur (1250 Kč) za megawatthodinu, což je blízko úrovním z října 2023. Obchodníci s LNG totiž vycítili v Evropě příležitost k větším ziskům ve srovnání s posíláním nákladů do Asie, kde je poptávka nižší a ceny jsou tak stlačené.

Větší zisky nabízí Evropa

Odeslání amerického nákladu LNG do Evropy v lednu, nikoliv do Asie, by vedlo k vyššímu zisku až o 5,3 milionu dolarů (128,5 milionu Kč) na jeden náklad, odhaduje datová společnost Spark Commodities. Její analytik Qasim Afghan pro FT potvrdil, že k odklonům tankerů do Evropy dochází, „protože ziskovost dodávek do severovýchodní Asie zůstává omezená“.

Obchodník může odklonit svůj náklad z původního cíle buď zaplacením pokuty za zrušení dodávky, nebo může stále zásobovat původního zákazníka zasláním jiného nákladu. V některých případech pak nemají tankery při odjezdu z přístavu svůj cíl ještě stanovený a mohou se rozhodnout až v polovině plavby.

Mezinárodní energetická agentura (IEA) tento týden předpověděla, že nižší dodávky ruského potrubního plynu povedou v Evropě k 15procentímu nárůstu dovozu LNG.

Pokud budou evropské zásoby během zimy výrazně vyčerpané, mohla by Evropa v létě čelit vyšším cenám plynu, protože bude potřeba zásobníky doplňovat více než loni.

Poradenská společnost Energy Aspects odhaduje, že koncem března budou evropské zásobníky plné z 35 procent, přičemž stejné procento dodávek pro letní doplňování zásob bude tvořit LNG.

„Jakékoli významné narušení světových dodávek LNG nebo pomalý náběh nových exportních zařízení v USA nebo strukturální růst asijské poptávky by mohly tuto tvorbu zásob podkopat,“ dodal James Waddell, vedoucí analytik trhu s LNG ve společnosti Energy Aspects.

Evropa dováží rekordní množství zkapalněného zemního plynu z Ruska

Ekonomika

Výběr článků

Načítám