Hlavní obsah

Americké přístavy se plní. Výrobci aut čekají, jak to bude se cly

3:19
3:19

Poslechněte si tento článek

Výrobci automobilů drží v amerických přístavech tisíce vozidel, zároveň dočasně zastavují jejich dodávky. Snaží se tak minimalizovat dopady obchodní války, kterou vyvolal americký prezident Donald Trump. Cla na auta dovážená do USA ve výši 25 procent platí od 3.dubna. Ač další vyhlášená cla Trump ve středu zrušil, ta na auta platí stále.

Foto: MARIO TAMA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP / Profimedia, Profimedia.cz

Letecký pohled na dovezené vozy zaparkované u terminálu v přístavu Los Angeles

Článek

Někteří výrobci aut začali v posledních dnech odkládat dovoz do USA. Pro britský deník Financial Times to uvedli tři vedoucí pracovníci v logistickém a automobilovém sektoru. Jeden z nich varoval, že hromadění dovážených vozidel v amerických přístavech by mohlo být „docela ošklivé“.

V případě, že nebudou americká cla zmírněna, se mají kapacity přístavů během několika týdnů rychle zaplnit. Situaci zhoršuje i zmatek ohledně toho, jak budou Trumpova opatření uplatňována.

„V některých přístavech se blížíme naplněné kapacitě,“ řekl jeden z vedoucích pracovníků logistiky. Značky jako Audi, Jaguar, Land Rover a Aston Martin pozastavily nebo minimalizovaly dubnové dodávky do USA. Sázejí na to, že jejich současné zásoby budou v krátkodobém horizontu stačit.

Jeden z největších automobilových přístavů na světě, německý Bremerhaven, očekává, že ztratí až 50 procent dodávek vozidel do a z USA. Americký trh přitom představuje téměř třetinu jeho celkové automobilové přepravy.

Výrobci čekají

Mnoho vedoucích pracovníků v oboru stále doufá, že Trumpova cla na dovážená auta nebudou trvat dlouho, stejně jako neměla dlouhého trvání cla vyhlášená 2. dubna.

„Toto dočasné vyčkávání je strategií,“ uvedl jeden z manažerů logistiky. Dodal, že výrobci automobilů sledují, zda bude dosaženo nějakého kompromisu mezi USA a jejich obchodními partnery.

Podle jeho informací jedna z automobilek požádala o zadržení vozidel v amerických přístavech v případě, že auta dorazí poté, co cla vstoupí v platnost. Další prý drží vozidla, která měla být dodána do USA, v evropských přístavech.

Poplatky za držení aut v přístavech jsou vysoké. Automobilky se tak snaží přesunout vozidla i do amerických celních skladů, kde mohou dočasně být, aniž by jim byla účtována cla.

Trump minulý týden uvalil 25procentní cla na všechna dovážená auta. Od 3. května se budou cla vztahovat i na širokou škálu automobilových dílů, jisté výjimky mají jen Mexiko a Kanada.

Podle amerických představitelů zůstanou vozidla vyhovující dohodě o volném obchodu mezi USA, Mexikem a Kanadou z roku 2020 z cel vyňata. Cla ve výši 25 procent budou ale zpočátku uvalena i na ně, dokud nebude možné finalizovat hodnotu dílů vyrobených v zahraničí. Výrobci automobilů se tak nyní snaží zjistit, odkud jednotlivé komponenty v jejich vozidlech pocházejí, což je extrémně časově náročný proces.

Výběr článků

Načítám