Článek
Někteří výrobci aut začali v posledních dnech odkládat dovoz do USA. Pro britský deník Financial Times to uvedli tři vedoucí pracovníci v logistickém a automobilovém sektoru. Jeden z nich varoval, že hromadění dovážených vozidel v amerických přístavech by mohlo být „docela ošklivé“.
V případě, že nebudou americká cla zmírněna, se mají kapacity přístavů během několika týdnů rychle zaplnit. Situaci zhoršuje i zmatek ohledně toho, jak budou Trumpova opatření uplatňována.
„V některých přístavech se blížíme naplněné kapacitě,“ řekl jeden z vedoucích pracovníků logistiky. Značky jako Audi, Jaguar, Land Rover a Aston Martin pozastavily nebo minimalizovaly dubnové dodávky do USA. Sázejí na to, že jejich současné zásoby budou v krátkodobém horizontu stačit.
Jeden z největších automobilových přístavů na světě, německý Bremerhaven, očekává, že ztratí až 50 procent dodávek vozidel do a z USA. Americký trh přitom představuje téměř třetinu jeho celkové automobilové přepravy.
Výrobci čekají
Mnoho vedoucích pracovníků v oboru stále doufá, že Trumpova cla na dovážená auta nebudou trvat dlouho, stejně jako neměla dlouhého trvání cla vyhlášená 2. dubna.
„Toto dočasné vyčkávání je strategií,“ uvedl jeden z manažerů logistiky. Dodal, že výrobci automobilů sledují, zda bude dosaženo nějakého kompromisu mezi USA a jejich obchodními partnery.
Podle jeho informací jedna z automobilek požádala o zadržení vozidel v amerických přístavech v případě, že auta dorazí poté, co cla vstoupí v platnost. Další prý drží vozidla, která měla být dodána do USA, v evropských přístavech.
Poplatky za držení aut v přístavech jsou vysoké. Automobilky se tak snaží přesunout vozidla i do amerických celních skladů, kde mohou dočasně být, aniž by jim byla účtována cla.
Trump minulý týden uvalil 25procentní cla na všechna dovážená auta. Od 3. května se budou cla vztahovat i na širokou škálu automobilových dílů, jisté výjimky mají jen Mexiko a Kanada.
Podle amerických představitelů zůstanou vozidla vyhovující dohodě o volném obchodu mezi USA, Mexikem a Kanadou z roku 2020 z cel vyňata. Cla ve výši 25 procent budou ale zpočátku uvalena i na ně, dokud nebude možné finalizovat hodnotu dílů vyrobených v zahraničí. Výrobci automobilů se tak nyní snaží zjistit, odkud jednotlivé komponenty v jejich vozidlech pocházejí, což je extrémně časově náročný proces.