Článek
Na Valašsku nyní vyrábějí tři miliardy čipů ročně. Neobejdou se bez nich elektronická zařízení aut jako parkovací kamery ani mobilní telefony.
O tom, jak moc jsou polovodiče potřeba a jaký problém je závislost na jejich dodávkách z Asie, se Evropa přesvědčila během pandemie covidu-19. I Škoda Auto kvůli tomu odstavovala na venkovních plochách tisíce nedokončených aut.
Americký výrobce se proto v blízké době rozhodne, zda v Česku investuje další dvě miliardy dolarů (45 miliard Kč) do rozšíření výroby. Vedle Rožnova totiž uvažuje ještě o mateřských USA nebo Jižní Koreji.
Nvidia a Foxconn oznámily budování továren na umělou inteligenci, budou trénovat samořízená auta
„O Česku rozhodně uvažujeme, chceme stavět na brownfieldu u místa, kde už působíme,“ řekl Novinkám generální ředitel firmy Hassane El-Khoury, který o tom měl s vládními představiteli jednat naposledy toto pondělí v Praze.
Rozhodnutí o umístění investice padne nejpozději za několik měsíců. Důležitá je podle El-Khouryho blízkost k výrobcům automobilů, které pro Onsemi představují asi čtyřicet procent odbytu, a to i z logistických důvodů.
Společnost totiž nedodává jen samotné polovodiče, nýbrž celé moduly, které jsou mnohem rozměrnější.
Firma se chystá požádat vládu o investiční pobídku. „Aktuálně připravujeme žádost. Zároveň bude probíhat proces notifikace u Evropské komise,“ potvrdil ředitel výroby Aleš Cáb.
USA chtějí zpřísnit čipová omezení pro Čínu. Utrum budou mít i čínské společnosti v zahraničí
Výše podpory zatím není stanovena. „V tuto chvíli se připravuje konečná podoba a rozsah projektu, proto nelze v současné době říci, jaká konečná výše podpory bude moci být poskytnuta,“ řekl Novinkám mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Marek Vošahlík.
„Jedná se o komplexní investici do celého ekosystému vývoje produkce čipů a půjde o jedinečnou možnost rozvoje čipů v České republice,“ dodal.
Ministr průmyslu Jozef Síkela (STAN) podle něj jedná se zástupci firmy od začátku roku 2023, kdy se setkali v americkém Silicon Valley.
O projektu bude rozhodovat i vláda a bude se jednat především o hmotnou podporu a doplňkově slevu na dani.
Jednička v senzorech
Celosvětově vyrábí Onsemi, která je podle viceprezidenta Simona Keetona světovou jedničkou v obrazových snímačích pro automobilky i průmysl, přes šedesát miliard čipů, z toho již zmíněné tři miliardy v Rožnově pod Radhoštěm.
„Na každého obyvatele Česka vyrobíme za jeden den čip,“ přiblížil rozsah výroby Cáb. Firma na Moravě zaměstnává více než dva tisíce lidí, rozšíření výroby by přineslo dalších tisíc pracovních míst.
Firma má podle finančního ředitele Josefa Švejdy tržby kolem sedmi miliard korun a v současnosti vyrábí čipy na křemíku. V případě rozšíření by byla možná také produkce z karbidu křemíku, sloučeniny uhlíku a křemíku.
Dovoz čipů do Číny loni kvůli americkým omezením rekordně klesl
Ta se podle Cába hodí pro efektivnější vedení elektrické energie. Jen úspora při dobití auta z rychlonabíječky může být až desetiprocentní. To by pro elektromobily znamenalo výrazné prodloužení dojezdu.
V současnosti firma dostává oříznuté krystaly karbidu křemíku, takzvané puky, z amerického New Hampshire.
V Rožnově probíhá unikátním způsobem výroba desek, kdy laser naruší v určené hloubce puku vazby a ultrazvuk je poté oddělí. „Jsme první na světě s průmyslovou aplikací,“ prohlásil ředitel divize výroby čipů Jiří Stružka.
Z puku tak vzniknou desítky desek a na každé z nich lze vyrobit stovky až tisíce čipů. Desky následně putují k výrobě čipů v jihokorejském Pučchonu. Ambicí rožnovské firmy je ale mít pod palcem kompletní proces.
Spanilá jízda Nvidie pokračuje. Je vítězem v sektoru umělé inteligence, míní analytici
„Je to technologie, která je unikátní a důležitá pro současné trendy, pro elektromobilitu a obnovitelné zdroje energie. Tyto prvky spoří v některých aplikacích až padesát procent elektřiny,“ podotkl Cáb.
Role čipů zejména u aut podle něj výrazně poroste. Typický vůz využívá okolo 1500 čipů, ale elektromobily jich mají násobně více.
Například u Škody Enyaq je jich okolo osmi tisíc. Hodnota polovodičů v současnosti v jednom autě podle Jana Melichara ze Škoda Auto dosahuje asi 600 dolarů čili 13 600 Kč, ale do roku 2030 se očekává její nárůst na dvojnásobek.
Spolupráce se Škodou
Automobilka s firmou navázala úzkou spolupráci. Kromě dříve exkluzivního odběru dílů od přímých dodavatelů autodílů bude získávat čipy a celé moduly přímo od moravské firmy.
„Škoda i ostatní výrobci dříve pracovali hlavně s dodavateli jako Bosch nebo Continental. Ta bude pokračovat nadále, ale do trojúhelníku přibývá výrobce čipů, aby jejich vývoj a finální aplikace byla co nejefektivnější,“ sdělil Cáb.
I spolupráce s mladoboleslavskou automobilkou je podle něj impulzem pro rozhodnutí Onsemi. „Je to určitě signál pro korporaci, že má evropské zákazníky a proč tady investovat,“ konstatoval.