Hlavní obsah

Akcie Volkswagenu čeká ještě hlubší pád, odhadují analytici

Novinky, Tomáš Volf

Akcie německého koncernu VW od vypuknutí skandálu s falšováním emisí ztratily téměř čtyřicet procent hodnoty. Začít je nakupovat je ale podle ekonomů ještě brzy, očekávají ještě další pokles.

Foto: David Ryneš, Novinky

Vývoj ceny akcií Volkswagenu

Článek

Den předtím, než VW obvinila americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) z podvodů při měření emisí a pohrozila astronomickou pokutou, se akcie automobilky prodávaly za 168 eur. V úterý už stojí jen 106 eur.

„Kauza je ještě příliš živá na to, aby se současné úrovně cen akcií daly považovat za cenové dno. Velkou otázkou je stále výše pokuty, kterou automobilce udělí regulátor v USA, a otevřena je zároveň i možnost postihu za obdobné podvody v Evropě a na dalších trzích,“ řekl Novinkám analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Množí se žaloby

EPA hrozí Volkswagenu pokutou až 18 miliard dolarů (435 miliard korun). Pro představu, za fiskální rok 2014 měl VW zisk 12,7 miliardy eur (346 miliard korun).  Odborníci očekávají, že pokuta nakonec bude nižší, když automobilka GM zaplatila 900 miliónů dolarů za závady, kvůli kterým umírali lidé.

Začínají se ovšem také objevovat první žaloby nespokojených akcionářů, kteří budou po firmě požadovat náhrady škody.

„Velmi snadno se tak může stát, že Volkswagenu nebude stačit ani 6,5 miliardy eur (175 miliard korun), které si vyčlenil na pokrytí těchto rizik,“ dodal Šimara. Firma by proto pravděpodobně musela snížit výplatu štědré dividendy, což by se dál projevilo na poklesu akcií.

Další propad ceny akcií německé automobilky očekává i ekonom společnosti Colosseum František Bostl.

„Výrazný propad cen akcií o dalších 20–30 procent může být kvůli zhoršenému výhledu hospodaření VW na další období, které bude jistě na konci října oznámeno a které ještě stále není úplně promítnuto v ceně akcií VW,“ řekl Novinkám.

Jako havárie BP

„Investorům proto nedoporučuji nákup akcií VW do doby, než budou známy reálnější obrysy celé kauzy a její vliv na hospodaření společnosti. Jako alternativu bych zvolil nákup akcií německých konkurentů BMW či Daimler nebo akcie firmy Continetal. Ceny jejich akcií také spadly, nicméně přímý vliv kauzy je minimální,“ dodal Bostl.

„Pro odhad dalšího vývoje akcií VW lze určitou paralelu najít například v obří havárii ropné plošiny Deepwater Horizon firmy BP v Mexickém zálivu v roce 2010. Jednalo se o největší zamoření pobřežních vod ropnou skvrnou v historii USA, která přinesla BP obrovské náklady. Akcie po úvodním propadu více než rok stagnovaly a podobně by se teď mohly zachovat i akcie VW,“ řekl Novinkám analytik Komerční banky Josef Němý.

Jak Volkswagen podváděl

Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.

Ten upozornil i na to, že matka KB Société Générale kvůli skandálu zhoršila výhled pro celý evropský automobilový sektor.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám