Článek
V posledních pěti týdnech akcie Trumpovy společnosti, jež provozuje sociální síť Truth Social, „absurdně vzrostly“, uvedl server americké televizní stanice CNN s tím, že nárůst však neměl nic společného se skutečným podnikáním společnosti, ale s tím, jak podle investorů dopadnou prezidentské volby.
Ačkoli průzkumy ukazují, že volby nemají jasného favorita, tak se predikce na vítězství v posledních dnech více pousnuly od republikánského kandidáta směrem k demokratické kandidátce a současné viceprezidentce Kamale Harrisové.
Na to akcie Trump Media reagovaly minulý týden prudkým propadem. Zatímco ještě v úterý zakončily obchodní den na ceně 51 dolarů za akcii, což oceňovalo Trumpův podíl ve firmě na 5,9 miliardy dolarů (137,2 miliardy Kč), tak v pátek jejich cena spadla až na 30,5 dolaru za akcii a Trumpův podíl se tak zmenšil „jen“ na 3,5 miliardy dolarů. Během těchto tří dnů tak ztratil 2,4 miliardy dolarů (55,8 miliardy Kč).
Akcie Trumpovy mediální firmy rostou, investoři sázejí na jeho vítězství
Největší propad akcie zaznamenaly hned ve středu, když odepsaly 22 procent, což byla nejhorší jednodenní ztráta společnosti od jejího vstupu na burzu letos v březnu, upozornila CNN.
Hybnost a humbuk
Steve Sosnick, hlavní analytik ve společnosti Interactive Brokers, potvrdil, že na předpovědních trzích ohledně nového prezidenta v posledních dnech zaznamenal jasnou změnu atmosféry. To se podepsalo na ceně akcií. Naopak to, jak se společnosti po byznysové stránce daří, obchodníci neřeší. Společnost je tzv. meme akcií, které se obchodují jen na základě hybnosti a humbuku, nikoli na základě fundamentů.
„Nezapomeňte, že akcie jsou v podstatě binární volební sázkou. Pokud (Trump) vyhraje, pak jsou tady důvody pro zvýšení hodnoty (firmy). Pokud prohraje, vrátí se zpět do role sotva ziskové společnosti s mizivými příjmy,“ řekl Sosnick.
V letošním roce zatím Trump Media vygenerovala příjmy jen ve výši 1,6 milionu dolarů (37,2 milionu Kč). Její hlavní oblast podnikání – Truth Social je na poli sociálních sítí vedle gigantů X, Facebooku či Instagramu trpaslíkem. Třeba X Elona Muska má zhruba 100krát více aktivních uživatelů měsíčně v USA než Truth Social s necelými 700 tisíci.
Dokonce i Threads, relativně nová síť od společnosti Meta, má podle Similarweb asi 20krát větší uživatelskou základnu než Truth Social.