Hlavní obsah

Airbus testuje letadlo, jehož trup a křídla splývají v jeden celek

Novinky, Alex Švamberk

Evropský výrobce letadel Airbus představil na aerosalonu v Singapuru model technologického demonstrátoru nového letounu Maveric, který by měl mít nižší spotřebu až o 20 procent. Jedná se o samokřídlo, trup je součástí křídla, což snižuje odpor a zlepšuje obtékání vzduchu. Pohonné jednotky jsou vsazeny do kořenů dvou svislých ocasních ploch.

Foto: Danial Hakim, ČTK/AP

Koncept Maverick od Airbusu

Článek

Airbus už loni podnikl ve Francii několik pokusných letů s technologickým demonstrátorem Maverick, který má rozpětí 3,2 metru a délku dva metry.

„Jsme přesvědčení, že nastal čas posunout tuto technologii dál a studovat, co nám přinese,“ řekl podle agentury Reuters viceprezident firmy Jean-Brice Dummont. „Potřebujeme tyto nezvyklé návrhy, abychom se vypořádali s environmentálními výzvami. Jde o novou generaci letadel a my zkoumáme možnosti,“ uvedl.

Jak s ním na letištích? A co okénka?

Dummont dodal, že zatím je předčasné uvádět, zda by tento design mohl být uplatněn u nové generace letadel středního doletu, která by se měla objevit na obloze v třicátých letech. Uvedl, že se nyní zkoumá, jak by se vyřešilo začlenění nezvykle koncipovaného stroje do stávající letištní infrastruktury.

Řeší se i vybavení kabiny pro cestující, protože takto koncipovaný stroj nemůže mít v kabině pro cestující okénka, takže by se asi okolí muselo zobrazovat na monitory. Konkurenční Boeing proto počítá, že by se samokřídla uplatnila spíše v nákladní dopravě.

Samokřídla se také hůře ovládají než letadla klasické koncepce, Dummond ale zmínil, že už dříve rostoucí výkon počítačů umožnil lepší ovládaní letadel.

Samokřídla, která nemají trup, se vyvíjejí od druhé světové války. Experimentovali s nimi v Třetí říši bratři Hortenové, kteří zkonstruovali dvoumotorový proudový Ho-229, a americký Northrop, jenž vyvinul prototyp strategického čtyřmotorového bombardéru YB-35. K samokřídlu se vrátil u strategického bombardéru kategorie stealth B-2 Spirit.

Nového modelu chtějí prodat tisíc kusů

Airbus v Singapuru propaguje i další své modely. Šéf marketingu François Caudron v úterý na veletrhu předpověděl, že Airbus během příštích deseti let prodá více než 1000 nových letadel A321XLR. Ta jsou verzí letounu A321neo s delším doletem. Firma letadla A321XLR oficiálně uvedla na trh loni v červnu na pařížském aerosalonu. Od té doby už získala více než 450 objednávek.

Airbus loni vystřídal na postu největšího světového výrobce letadel amerického konkurenta Boeing. Ten se v současnosti potýká s problémy kolem letadel 737 MAX, jejichž provoz byl loni v březnu přerušen po tragických nehodách v Indonésii a v Etiopii.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám