Článek
Žádost o patent podali inženýři Airbusu letos na konci října. Zhruba stovka cestujících má podle schématu sedět v kruhové kabině. Do letounu se nastupuje zespodu v prostřední části a jídlo cestujícím rozvážejí automatické vozíky kroužící v uličkách.
Podle průvodního textu spočívají možné výhody nového designu ve vyrovnanějším tlaku atmosféry v kabině na materiál a podle expertů, dotazovaných FT, také zřejmě v úspoře paliva. Nedá se ale očekávat, že by tyto stroje v blízké budoucnosti přistávaly na světových letištích.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Ekonomická třída v polosedu
„Není to něco, co bychom nyní aktivně vyvíjeli,“ uvedl Airbus v prohlášení. Nicméně vzhledem k možným výhodám se rozhodl design patentovat. Patentových žádostí podává přitom každý rok několik tisíc.
Mezi dalšími bizarními a futuristickými nápady byla například sedadla připomínající sedátko jízdního kola, na kterých měli napůl sedět a napůl stát lidé v ekonomické třídě, dále využití helem s virtuální realitou pro zábavu během letu, či dokonce pilotní kokpit bez oken.
Analytik Loren Thompson z amerického Lexington Institute ve Virginii, který částečně financuje rival Airbusu Boeing, je k návrhu skeptický.
„Nikdy jsem neviděl navrhovat něco podobného u systému těžšího než vzduch,“ řekl FT s tím, že místo letadla to spíš připomíná vesmírné plavidlo.