Článek
"Je to pro nás zcela nová informace. Nic do ČSA oficiálně nepřišlo. Žádnou takovou fúzi tudíž nepřipravujeme," řekl Novinkám mluvčí ČSA Libor Kříž. Dodal, že vzhledem k privatizaci ČSA by tento proces trval velmi dlouho.
Francouzské aerolinie v ČSA působily v letech 1992 až 1994. Z české společnosti však na počátku roku 1994 odešly po opakované kritice za špatné vedení. V březnu byla tehdejším ministrem Janem Stráským podepsána dohoda o vrácení 30 miliardové investice Air France. Partnerství přivedlo České aerolinie málem k bankrotu, když vykázaly ztrátu 1,5 miliardy korun, z níž se dodnes zcela nevzpamatovaly.
Privatizace do dvou až tří let
Air France má navíc společně s Deltou Airlines podle dosud platného usnesení vlády z roku 2000 předkupní právo na patnáctiprocentní podíly v ČSA. "Francouzi ani Američané ho zatím nevyužili, a žádná jednání s nimi o tom v současné době neprobíhají," řekl před časem Právu ministr dopravy a spojů Milan Šimonovský.
Tuto otázku je nutné podle ministra nutné vyřešit co nejdříve, neboť stát by pak mohl zájemcům o ČSA nabídnout celý devadesátiprocentní podíl, který drží prostřednictvím Fondu národního majetku a České konsolidační agentury. Na dotaz, kdy by se privatizace měla uskutečnit, Šimonovský v září loňského roku odpověděl: "Do dvou až tří let. Rozhodnout o jejím termínu i způsobu musí vláda."
Sloučení Air France a KLM
Letecké společnosti Air France a KLM loni v říjnu podepsaly dohodu o fúzi za 784 miliónů eur, při které Air France převezme menší KLM. Vznikne tak třetí největší letecká společnost na světě.
V nové společnosti bude mít KLM 19 procent akcií, Air France 37 procent a zbývajících 44 procent bude kontrolovat francouzský stát. Fúze s Air France přivede KLM do letecké aliance SkyTeam.
SkyTeam jedničkou na trhu
Díky tomu se SkyTeam stane největším světovým přepravcem a předstihne tak alianci Oneworld, složenou z British Airways a American Airlines, stejně jako Star Alliance, vedenou německou Lufthansou a United Airlines.
Air France ve SkyTeamu spolupracuje s americkou Delta Air Lines, italskou Alitalií, ČSA, Korean Air a AeroMexico. SkyTeam, Oneworld a Star Alliance dnes obstarávají více než polovinu světové letecké dopravy.