Hlavní obsah

Air France-KLM zanechaly jednání o převzetí Alitalie

ŘÍM
Aktualizováno

Jednání o dalším osudu italské letecké společnosti Alitalia, kterou se snaží převzít francouzsko-nizozemská společnost Air France-KLM, skončila fiaskem. Air France odmítá požadavky odborářů a její šéf Jean-Cyril Spinetta už o převzetí podniku pochybuje. Ředitel Alitalie Maurizio Prato po skončení rozhovorů oznámil rezignaci. Alitalia prodělává přes milion eur denně a hrozí jí bankrot.

Článek

"Ten podnik je prokletý, zachránit ho může snad jen vymítač ďábla," řekl ještě před svou rezignací Prato, jehož citovaly odbory. Celkový dluh firmy dosahuje 1,37 miliardy eur (téměř 35 miliard Kč).

Francouzi podle agentury Reuters nejsou ochotni akceptovat požadavky odborářů, přestože středa byla posledním dnem, kdy šlo rozdílná stanoviska odstranit. Odborová organizace UIL například uvedla, že už nemá smysl se o žádnou dohodu snažit a lepší je vyčkat na výsledky parlamentních voleb, z nichž vzejde nová vláda. Volby jsou v Itálii za necelé dva týdny.

Předák odborové organizace pilotů Massimo Notaro řekl, že Air France neupravila návrh tak, jak si piloti představovali. Odbory se prý snažily předložit svůj návrh, ale Spinetta se k němu příliš detailně nevyjadřoval. "Nechceme, aby Alitalia zbankrotovala, musí pokračovat," řekl Notaro v televizi Sky.

Air France předložila závaznou nabídku, která Alitalii oceňuje na 139 milionů eur (asi 3,5 miliardy Kč). To je mnohem méně, než se očekávalo. Odboráři mají strach, že ze zhruba 11.000 lidí, které Alitalia zaměstnává, jich asi 2100 bude muset odejít, jak Air France naznačuje.

Francouzi chtěli snížit podíl na 51 procent 

Odbory například chtěly, aby Air France koupila všechny součásti Alitalie, tedy včetně 51 procent akcií společnosti AZ Servizi, v níž je soustředěn pozemní personál. Zbylých 49 procent akcií by prý mohlo nadále zůstat státnímu holdingu Fintecna. Dalším požadavkem bylo, aby Air France zatím zachovala nákladní divizi Alitalie a navrhla plán modernizace letecké flotily.

Air France už dříve navrhla, že převezme větší část pozemního personálu, než navrhovala na začátku. Francouzi ale chtěli podíl v AZ Servizi snížit pod 51 procent. Na rok 2010 měla francouzská společnost v plánu, že uzavře nákladní divizi.

Ředitel Air France proti původnímu návrhu předložil několik mírných úprav, je podle něj ale málo pravděpodobné, že správní rada Air France na podmínky odborářů přistoupí. Spinetta se vrací do Paříže, aby s výsledkem jednání seznámil ostatní členy vedení. Air France po schůzce s odbory vydala krátkou zprávu, v níž uvedla, že s odboráři už není o čem jednat a že Spinetta kolapsu jednání lituje.

Spinetta nabídnul ústupky v plánech na modernizaci flotily, ustoupil by i v otázce zajišťování údržby letadel a změnil by i plány, které měl jeho podnik s nákladní divizí Alitalie. Odbory ale chtěly ještě více, především rychlejší obměnu leteckého parku a zachování většího počtu míst.

Alitalia si sama stanovila, že dnešek je nejzazším termínem, kdy odboráři mohou přistoupit na podmínky převzetí, jak je nastínili zástupci Air France-KLM. Nad dohodou se ale stahovaly mraky už před jednáním. Proti návrhu Air France má totiž výhrady letiště v Miláně a kandidát na premiéra Silvio Berlusconi. Ten řekl, že prodej státní letecké společnosti do rukou zahraniční firmy je špatný nápad.

Seznam všech požadavků je součástí společné zprávy osmi odborových svazů, které o prodeji Alitalie vyjednávaly. Italský ministr hospodářství Tommaso Padoa-Schioppa, který má prodej na starosti, dnes řekl, že jedinou alternativou k prodeji Alitalie do rukou Air France je nucená správa.

"Byl by to hořký osud, pokud by podnik, jehož léta táhnul dolů perverzní vztah s politikou, dostal smrtelnou ránu z vykořisťování kvůli volbám nebo z nedohody s odboráři," řekl ministr.

Výběr článků

Načítám