Hlavní obsah

Agresivní obchodní praktika? Akci majitele Brašnářství Tlustý a spol. už šetří ČOI

Jen pár dnů mělo podle středečního vyjádření majitele pražského Brašnářství Tlustý a spol. Ivana Petrůva dělit firmu od obstavení účtů a insolvence. Na Facebooku vyzval zákazníky, aby u ní nakupovali a zachránili ji. Lidé záhy učinili stovky objednávek. Petrův pak obrátil a řekl, že krach bezprostředně nehrozil. Jeho postupem se začala zabývat Česká obchodní inspekce (ČOI).

Foto: brasnarstvitlusty.cz

Ivan Petrův, šéf společnosti Brašnářství Tlustý a spol.

Článek

„Zejména z pohledu možného užití nekalé obchodní praktiky. Jednání prodávajícího by v kontextu všech okolností mohlo být posouzeno jako agresivní obchodní praktika spočívající v prohlášení, že pokud si spotřebitel výrobek nebo službu nekoupí, ohrozí tím jeho podnikání, pracovní místo nebo existenci,“ potvrdil Novinkám mluví inspekce František Kotrba.

Inspekce v této záležitosti podle něj v posledních dvou dnech obdržela takřka desítku podání spotřebitelů.

„Jestliže byly výroky ohledně krachu společnosti nepravdivé či zavádějící, tedy motivované spíše snahou povzbudit zákazníky k novým objednávkám, společnost se mohla dopustit nekalé obchodní praktiky,“ míní také ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Nekrachujeme, přiznal šéf Brašnářství Tlustý a spol. Chtěl jen víc zakázek

Ekonomika

„Takové jednání by bylo možné podřadit dokonce pod nejzávažnější formu nekalých obchodních praktik, a to agresivní obchodní praktiku,“ doplnila.

Lidé mohou od smlouvy odstoupit

Spotřebitelé dotčení nekalou obchodní praktikou mají podle Kotrby od loňska v zákoně o ochraně spotřebitele výslovně zakotveno právo od smlouvy odstoupit, ledaže podnikatel prokáže nepřiměřenost tohoto nároku.

„Spotřebitel vždy může žádat snížení ceny. Vedle toho mohou spotřebitelé požadovat i náhradu škody, která by jim vznikla. Tu však musí prokázat,“ dodal mluvčí.

Pokud by firma odmítla respektovat právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy, může spotřebitel podat návrh na mimosoudní řešení sporů u České obchodní inspekce.

Brašnářství ve svých reklamačních podmínkách uvádí, že jeho výrobky jsou na webu vyráběny na zakázku, a proto nelze uplatnit běžné odstoupení od smlouvy při koupi zboží na internetu, tedy do čtrnácti dnů od jeho převzetí. Zakázku lze podle Brašnářství Tlustý a spol. po dohodě zrušit nejpozději tři dny od uzavření.

To by ale podle vedoucího právního oddělení dTestu Jana Šůry v tomto případě nemuselo platit.

„V případě, že se spotřebitel rozhodl pro koupi v rámci kampaně společnosti oznamující krach, který ve skutečnosti nehrozil, má právo odstoupit od smlouvy pro dotčení nekalou obchodní praktikou do devadesáti dnů ode dne uzavření smlouvy,“ řekl Novinkám Šůra.

V pátek také vyšlo najevo, že firma Brašnářství Tlustý a spol. dluží organizaci Post Bellum vratku z daně z přidané hodnoty k vestám z humanitární sbírky pro Ukrajinu. Podniku tak nyní hrozí exekuce.

Brašnářství Tlustý a spol. dluží peníze z humanitární sbírky a visí nad ním exekuce

Ekonomika

Výběr článků

Načítám