Článek
Ani po prodloužení nápravné lhůty do letošního ledna stát podmínky Evropské komise nesplnil. Hrozí za to sankce, řekl expert na toxické látky Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví. Právě doprava je hlavním zdrojem vysokých koncentrací oxidu dusíku v Česku.
Zatajený milión tun oxidů dusíku z výfuků VW
Množství zatajených emisí, které ve skutečnosti vypouštěla auta vyrobená Volkswagenem, by mohlo podle odhadů činit celosvětově ročně čtvrt miliónu až milión tun oxidů dusíku.
"To by odpovídalo dvaceti až osmdesátinásobku všech emisí oxidu dusíku ze všech osobních aut, které jezdí na českých silnicích," řekl analytik nezávislého centra Glopolis Vojtěch Kotecký.
Oba experti se shodují, že celoevropská pravidla a systém měření emisí je třeba reformovat, aby byla větší kontrola nad výrobci automobilů.
Výfukové plyny jsou hlavní příčinou smogu ve velkých městech. Mezi nejběžnější oxidy dusíku patří oxid dusnatý (NO) a oxid dusičitý (NO2). Volkswagen přiznal, že u vozů s naftovými motory používal v posledních zhruba sedmi letech software, který umožnil při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Skandál s emisemi se dotýká 11 miliónů vozů po celém světě, to mohlo zvýšit úmrtnost kvůli smogu řádově tisíců lidí ročně, poznamenal Kotecký. Normy se podle něj doposud zpřísňovaly jen na papíře. Kauza bude průlomem v dosavadním testování, shodují se oba znalci.
Česko stále překračuje limity
Znečištění ovzduší ve čtyřech lokalitách ČR dlouhodobě překračuje limity pro oxid dusičitý. Ty stanovila v roce 2008 evropská směrnice o kvalitě ovzduší a jsou právně závazné od roku 2010. ČR dostala výjimku k prodloužení lhůty, aby limity splnila do ledna letošního roku. Podle Šuty se ale tak doposud nestalo v Praze a v Brně.
Podle Šuty jedním z opatření pro zlepšení čistoty ovzduší ve městech je zavedení nízkoemisních zón. Ty už umožňuje zřizovat zákon o ovzduší. Například Praha už měla připravenou vyhlášku, která měla začít platit od ledna 2016, ale zatím ji nové vedení města neschválilo.
Jak Volkswagen podváděl
Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.
Oxid dusíku dráždí dýchací ústrojí a poškozuje imunitu zejména u dětí. Je to také látka, která ovlivňuje vznik letního i zimního smogu. V Česku ale způsobují podle Šuty více problémů emise jemných prachových částic, které také vypouštějí dieselové motory. Tuzemští řidiči si prý navíc často nechávají u naftových motorů vymontovat nebo poškodit filtry pevných částic (DPF), které snižují výkon a mají drahý servis. To pak vede k vysokým emisím nebezpečných jemných částic prachu.