Článek
Úspěchy slavil americký Boeing, který v posledních letech ztrácel na evropský Airbus. Uzavřel smlouvy na dodávky 196 letadel a započtou-li se i ve Farnborough završené dříve rozjednané kontrakty, jde o 267 letadel.
USA přesouvají letadla a lodě k Tchaj-wanu
Přispěla k tomu důvěra dopravců, že se podařily vyřešit problémy provázející poslední generaci populárního typu 737 MAX po dvou tragických nehodách z let 2018 a 2019.
Americké Delta Airlines si objednaly hned první den sto kusů nejdelší verze MAX-10, přičemž projevily zájem ještě o dalších 30 letounů, i když tato subverze ještě není ani certifikovaná.
Odklon od velkých letadel se potvrdil
Různé verze strojů 737 MAX představovaly na aerosalonu 95 procent prodaných typů, když si Aviation Capital Group objednala 12 kusů verze MAX 8 a investiční společnost 777 Partners 30 kusů MAX 8-200, přičemž by jich mohla pro nové nízkonákladové aerolinky koupit až 66.
Dříve avizovanou objednávku 25 kusů MAX potvrdila společnost Qatar Airways.
Ostatní typy zůstaly ve stínu, i když AerCap si objednal pět letadel Boeing 787-9 Dreamliner, Azerbaijan Airlines projevily zájem o čtyři dreamlinery 787-8 a ANA si objednala dva nákladní 777-8.
Aerosalon jasně prokázal odklon dopravců od velkých letadel. Boeing tak letos získal objednávky a předobjednávky na 478 letadel a stáhl náskok Airbusu, který jich měl do aerosalonu 466.
Letecký provoz nad Českem se meziročně zdvojnásobil
Na samotném salonu jich však pro evropského výrobce přibylo jen 85. S největší objednávkou přišel EasyJet, který potvrdil dřívější zájem o 56 letadel A320neo.
Delta si zase objednala dalších 12 kusů nejmenšího typu A220-300, čímž se stane největším uživatelem A220, ve flotile jich bude mít 107.
Airbusu se tedy vyplatilo odkoupit od společnosti Bombardier celou divizi strojů CS a přeznačit ji na A220, jimž konkuruje jen Embraer řady E. Brazilský výrobce získal v Anglii 30 pevných objednávek na tato letadla.