Článek
„Letiště Schiphol významně přispívá k nizozemské ekonomice a přímo i nepřímo poskytuje více než 100 000 pracovních míst. Letiště každoročně využívají miliony lidí z celého Nizozemska k obchodním cestám, dovolené, rodinným návštěvám nebo studiu, díky své mezinárodní síti je letiště atraktivní pro zahraniční společnosti, které se chtějí v Nizozemsku usadit,“ píše se ve sdělení.
Aerolinky považují rozhodnutí vlády za jednostranné, unáhlené a nepochopitelné. Vláda má v úmyslu snížit kapacitu letiště z 500 000 na 460 000 letů ročně, konečný cíl do roku 2024 je dostat se na 440 000 letů za rok.
Žalobu na vládu iniciovala nizozemská vlajková letecká společnost KLM. Ta uvedla, že má podporu mateřské skupiny Air France-KLM i dalších aerolinek spadajících do skupiny. Vedle nízkonákladové letecké společnosti easyJet z Británie žalobu podpořily také letecké společnosti Corendon, TUI či americké aerolinky Delta Air Lines.
Zbytečné a škodlivé rozhodnutí
KLM uvedla, že letecké společnosti už provedly mnohamiliardové investice, aby splnily krátkodobé i dlouhodobé cíle v souladu se svými vlastními plány na snížení uhlíkových emisí i snahou vlád zajistit čistší životní prostředí. „Kromě negativního dopadu na nizozemskou ekonomiku by snížení kapacity výrazně omezilo možnosti cestování a spojení pro spotřebitele,“ stojí ve společném prohlášení.
Letecké společnosti trvají na tom, že vedle porušení vnitrostátních, evropských a mezinárodních právních předpisů je rozhodnutí nizozemské vlády zbytečné, škodlivé a postrádá řádné odůvodnění. Letecký průmysl už podle nich dosahuje významných výsledků, pokud jde o snižování emisí CO2 a snižování hladiny hluku.