Článek
IATA předpokládá, že osobní letecká přeprava se na úroveň z období před příchodem koronavirové krize vrátí nejdříve v roce 2023.
Naposledy tento víkend oznámila chystané propouštění dubajská letecká společnost Emirates, hrozí zrušením asi 9000 pracovních míst. Uvedl to podle serveru BBC prezident podniku Tim Clark. Před koronavirovou krizí firma zaměstnávala 60 000 lidí.
Aerolinky Virgin Atlantic se dohodly na záchranném balíčku
Americké aerolinky United Airlines zvažují, že kvůli dopadům koronaviru propustí téměř polovinu personálu. Od 1. října by vinou poklesu poptávky mohlo zůstat bez práce 36 000 zaměstnanců. United Airlines jsou první velkou americkou leteckou společností, která zveřejnila možný rozsah propouštění navzdory několikamiliardové vládní podpoře, kterou odvětví ve Spojených státech dostalo.
Manažeři United uvedli, že po krátkém oživení poptávky po cestování nyní zájem opět vázne v souvislosti s nárůstem počtu případů koronaviru a s omezeními v některých zemích. V prohlášení pro zaměstnance uvedli, že „je stále pravděpodobnější, že se poptávka nevrátí k normálu, dokud nebude široce dostupná vakcína nebo lék“. Propouštění desítek tisíc lidí avizovaly i American Airlines nebo Delta, některé se snaží posílat do předčasného důchodu.
Evropská komise schválila německou pomoc pro Lufthansu
Letuška najde práci snáz než pilot
V Asii je podle investorů a auditorů ohrožena existence malajsijských Air Asia, největších nízkonákladových aerolinek v regionu. Ty již dříve oznámily, že budou muset propustit až třetinu ze svých 20 000 zaměstnanců. Propouštění se nevyhnou ani letecké společnosti třeba v Latinské Americe nebo Austrálii.
V Evropě německá Lufthansa zruší 20 procent vedoucích pozic a tisíc míst v administrativě. Zopakovala, že jí přebývá na 22 000 zaměstnanců, nicméně jejich nucenému propouštění se prý bude snažit vyhnout.
Akcionáři německé společnosti minulý měsíc schválili vládní záchranný balíček ve výši devíti miliard eur (240 miliard Kč), který měl aerolinkám pomoci vyhnout se bankrotu. Už začátkem dubna se firma rozhodla zeštíhlit letku a ukončit aktivity nízkonákladové dceřiné společnosti Germanwings. Proti tomu protestovali její zaměstnanci v centru Berlína.
Lufthansa zruší pětinu všech manažerských pozic
British Airways hodlají snížit stavy o 12 tisíc lidí, Air France o 7500 zaměstnanců. Ve Francii má být propouštění rozloženo do dvou let. Nízkonákladové EasyJet propustí 4500 lidí, což je zhruba 30 procent všech zaměstnanců. Irský Ryanair oznámil snížení stavů o 3000 lidí. S piloty, kteří zůstanou, se dohodl na snížení platů o 20 procent po dobu čtyř let.
Lidí se zbavuje rovněž tuzemská skupina Smartwings, do níž patří České aerolinie. Propustí asi 600 zaměstnanců. Dalších 450 lidí přijde o práci na letišti Praha. Některé letušky během přerušení fungování letecké dopravy pomáhaly například v nemocnicích nebo v sociálních zařízeních, další se rovnou začaly shánět po jiné práci.
Babiš se v USA přimlouval za Smartwings, firmě tím mohl uškodit
„Letušky můžou hledat práci obecně také ve službách – zpravidla jsou dobře jazykově vybavené a mají zkušenosti ze zákaznického servisu, u pilotů je to samozřejmě složitější najít něco, co by bylo jejich práci podobné,“ uvedl pro Právo Tomáš Surka, manažer personální společnosti JobConnector. Propouštění postihne také zaměstnance výrobců. Airbus propustí 15 tisíc lidí, Boeing opustí 16 tisíc zaměstnanců. Propouštějí ale i další výrobci, například italsko-francouzská ATR nebo brazilský Embraer.