Článek
Letečtí dopravci přestali létat přes Afghánistán před třemi lety, kdy Tálibán v zemi po odchodu amerických vojsk převzal moc a služby řízení letového provozu byly zastaveny. Jejich provoz nebyl dosud obnoven, přesto společnosti stále více považují nebe mezi Íránem a Izraelem za rizikovější než afghánský vzdušný prostor, napsal Reuters.
Přitom mnoho aerolinek začalo přes Írán a Blízký východ létat v roce 2022, kdy se ruské nebe pro většinu západních dopravců uzavřelo v důsledku války na Ukrajině.
„Jak se konflikty vyvíjely, měnil se výpočet toho, který vzdušný prostor použít. Letecké společnosti se snaží co nejvíce zmírnit riziko a vzhledem k současnému napětí mezi Íránem a Izraelem považují přelety nad Afghánistánem za bezpečnější možnost,“ uvedl Ian Petchenik, mluvčí organizace Flightradar24, která se zabývá sledováním letů.
Západní aerolinky omezují lety do Číny
Ve druhém srpnovém týdnu byl počet letů nad Afghánistánem více než sedminásobný oproti stejnému období před rokem, vyplývá z analýzy dat FlightRadar24.
Posun začal v polovině dubna během vzájemných raketových a dronových útoků mezi Íránem a Izraelem. Údaje o sledování letů z té doby ukazují, že Lufthansa, Singapore Airlines, British Airways, ale i další společnosti jako třeba KLM nebo Turkish Airlines začaly nad Afghánistánem posílat několik letů denně.
Hlavní nárůst pak nastal po zabití vysoce postavených členů teroristických hnutí Hamás a Hizballáh na konci července, což vyvolalo obavy z velké eskalace na Blízkém východě.
„Pokaždé když tam letím, nemám rád ten pocit, že letím nad konfliktní oblastí, kde vlastně nevíte, co se děje,“ přiznal Otjan de Bruin, obchodní pilot a šéf Evropské asociace kokpitů.
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) na začátku července uvedl, že letadla mohou létat v nižší výšce nad kouskem severovýchodního Afghánistánu, takzvaným Vachánským koridorem, který se využívá k přechodu z Tádžikistánu do Pákistánu. O rok dříve FAA zrušil zákaz přeletů pro celou zemi, nicméně uvedl, že letadla musí zůstat ve výšce nad 32 tisíci stop (téměř 10 tisíc metrů), kde jsou zbraně země-vzduch považovány za méně účinné.
Při absenci řízení letového provozu v Afghánistánu komunikují piloti přelétávající nad zemí s okolními letadly rádiem, podle protokolu vypracovaného Mezinárodní organizací pro civilní letectví a afghánským úřadem pro civilní letectví.
Evropský regulátor bezpečnosti letectví EASA v informačním bulletinu o konfliktních zónách uvedl, že „extremistické skupiny nestátních aktérů zůstávají aktivní a mohou sporadicky útočit na letecká zařízení různými způsoby“.
Ušetří se čas i palivo
Roli hraje také finanční stránka věci. Letecké společnosti jsou pod tlakem, aby šetřily peníze potom, co před dvěma lety přišly o mnoho kratších tras vedoucích přes zakázaný ruský vzdušný prostor. V té době se dopravci navíc stále ještě zotavovali z koronavirové pandemie.
Pokud tedy aerolinky nemohou létat přes Rusko, Ukrajinu nebo Írán, nabízejí přímější trasu z Evropy do jižní Asie přes centrální Afghánistán. „Tato trasa nám ušetřila spoustu času a paliva,“ zprostředkovala skupina letové bezpečnosti OPSGROUP červencový komentář pilota, který letěl z Amsterdamu do Kuala Lumpuru právě přes tuto oblast.