Článek
Pro výrobu dvoumístného letounu typu L-159 ALCA bylo nutné znovu zprovoznit montážní linku, kterou Aero udržovalo připravenou pro případ potřeby od dodání posledních letounů v roce 2003. Některé letouny se podařilo prodat do Iráku a další společnosti Draken International. O bitevníky L-159 díky tomu znovu začal být zájem. Aero podle mluvčí jedná s několika potenciálními zákazníky.
„Podle našich analýz bude v nejbližších letech stoupat poptávka po lehkých bojových letounech a L-159 jsou ve své kategorii velmi konkurenceschopné. Proto jednáme s dodavateli klíčových agregátů, abychom byli v případě získání zakázky schopni co nejdříve rozjet sériovou výrobu,” uvedl prezident Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Aera L-39CW Albatros, L-29 Delfín a L-159 Alca ve vzduchu
Nyní dokončovaný letoun má motor od společnosti Honeywell, Aero s ní jedná i o budoucí spolupráci o dodávání inovovaných motorů.
Lehký bojový letoun L-159 je vybavený víceúčelovým radarem pro všechny druhy počasí, denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum. Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro výcvik.
Aero Vodochody Aerospace se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v Česku. Patří investiční skupině Penta.
S více než 6000 dodanými letouny je Aero historicky největším výrobcem cvičných proudových letounů na světě. Nyní se zaměřuje vývoj a výrobu vlastních letounů, L-159 a L-39NG, pokračuje i v technické podpoře letounů z rodiny L-39.